Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Wypowiedź ekspercka: Wodór na długie dystanse, rower na ostatnią milę. W GZM stawiamy na zrównoważony i ekologiczny transport

IX Europejski Kongres Samorządów Najnowsze informacje Wypowiedź ekspercka

W GZM stawiamy na zrównoważony i ekologiczny transport. Organizacja transportu publicznego jest jednym z podstawowych zadań stojących przed Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. Czynimy wszelkie starania, aby jego jakość odpowiadała potrzebom ponad 2-milionowej społeczności, zamieszkującej obszar 41 miast i gmin.

Pod szyldem Transport GZM kursuje obecnie 2 tys. pojazdów komunikacji miejskiej – głównie autobusów, ale także tramwajów i trolejbusów – które pokonują rocznie ponad 100 milionów kilometrów. Wśród autobusów sukcesywnie zwiększamy flotę autobusów elektrycznych
i hybrydowych.

W ubiegłym roku odebraliśmy kolejne 32 autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą ładowania. Aktualnie realizujemy projekt, który zakłada zakup 8 autobusów napędzanych wodorem oraz 22 autobusów elektrycznych. Projekt wodorowy będzie realizowany jako pilotaż. Uważamy, że tego typu pojazdy szczególnie sprawdzą się na długich dystansach.

Transport oparty o szynę

W dalszej perspektywie stawiamy na kolej, która ma być kręgosłupem komunikacyjnym GZM. Zaczęliśmy od opracowania Koncepcji Kolei Metropolitalnej. Bierzemy też udział w pracach projektowych dotyczących budowy nowych linii kolejowych i rozbudowy istniejących. Naszym dużym sukcesem było pozyskanie dofinansowania, w wysokości ponad 1 mld zł, na realizację 6 projektów w ramach rządowego programu Kolej+.

Jedocześnie stale dofinansowujemy połączenia kolejowe w granicach GZM – tylko w ubiegłym roku było to 21 mln zł. Pogłębiamy również integrację taryfową, dzięki której mieszkańcy mogą podróżować komunikacją miejską, w ramach Transport GZM, na wspólnym bilecie, a także pociągami Kolei Śląskich i Polregio.

Rower dopełnieniem systemu

Naszą rolą jest zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Podstawowym środkiem transportu między miastami ma być kolej, natomiast na krótszych dystansach najlepiej sprawdzi się rower.

Właśnie uruchomiliśmy największy system wypożyczalni rowerów miejskich w Polsce, czyli Metrorower. Docelowo będzie liczył 7 tys. pojazdów. Co ważne, będzie on zintegrowany z systemem płatności za bilety komunikacji miejskiej. Każdy pasażer, posiadający w Transporcie GZM bilet średnio- i długookresowy, będzie mógł korzystać z roweru za darmo przez 60 minut dziennie.

Henryk Borczyk, wiceprzewodniczący zarządu GZM

Skip to content