Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Stawiamy na obieg zamknięty opakowań – wypowiedź ekspercka McDonald’s

Wypowiedź ekspercka

W McDonald’s wspieramy działania związane z gospodarką obiegu zamkniętego opakowań. Dlatego na kilku rynkach testujemy różne rozwiązania, m. in. możliwość wyboru opakowań wielokrotnego użytku, które po zwróceniu w ramach systemu kaucyjnego są myte i wracają do obiegu. W Polsce z sukcesem od ponad dwóch lat rozwijamy recykling opakowań papierowych.

Jak działa obieg zamknięty opakowań w restauracjach McDonald’s Polska?

Redukcja
Pierwszym krokiem jest odpowiednie projektowanie opakowań do produktów McDonald’s. Obecnie aż 95% zużytych opakowań, z których korzystają goście, powinno trafić do frakcji papierowej w restauracjach marki. Osiągnięcie tak wysokiego udziału opakowań, które McDonald’s Polska jest w stanie przetworzyć, jest związane z realizacją globalnej Strategii Opakowaniowej 2025, i było możliwe dzięki konsekwentnemu wprowadzaniu kolejnych zmian: wycofaniu plastikowych słomek na rzecz ich papierowych odpowiedników, wprowadzeniu papierowych opakowań do lodów McFlurry oraz drewnianych sztućców. To pozwoliło na łączną redukcję zużycia tworzyw sztucznych na poziomie 925 ton rocznie.

Segregowanie
Drugim krokiem jest wyposażenie wszystkich restauracji w kosze do selektywnej zbiórki odpadów. Każdy z nich zawiera trzy frakcje: plastik, papier i odpady zmieszane. Dzięki odpowiedniej i skutecznej segregacji, odzyskujemy znaczną część opakowań bazujących na papierze.

Przetwarzanie
Opakowania papierowe trafiają do polskiej firmy Miklan-Ryza, z którą McDonald’s nawiązał współpracę na początku 2020 roku. Dzięki innowacyjnej technologii, odpady papierowe – nawet te z domieszką polimeru czy zabrudzone jedzeniem – przetwarzane są na ręczniki papierowe i papier toaletowy. Produkty te trafiają z powrotem do restauracji. W dalszej kolejności z włókien papierowych pochodzących z recyklingu mają powstawać również podstawki na napoje, które także będą nadawały się do ponownego recyklingu.

Zbieranie odpadów z okolic restauracji
Część odpadów, szczególnie opakowania produktów zamówionych z dostawą lub na linii McDrive, wymyka się z systemu McDonald’s. Dlatego jesienią 2021 r. ruszył projekt EcoHeroes. Pracownicy restauracji organizują zbiórki odpadów w swojej najbliższej okolicy. Partnerem strategicznym jest platforma Planet Heroes, która pomaga w organizacji zbiórek. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników McDonald’s, do tej pory zorganizowano ponad 1500 zbiórek śmieci w całym kraju.

Edukacja konsumentów
Nie ma gospodarki obiegu zamkniętego bez konsumenta. Edukacja jest istotną kwestią w dążeniu do przejścia na model gospodarki obiegu zamkniętego. Oprócz wypracowanego w partnerstwie z recyklerem innowacyjnego rozwiązania i zapewnienia odpowiedniej infrastruktury, kluczowe jest zaangażowanie konsumentów. Od każdego z nas zależy, co dzieje się z opakowaniami. Dlatego McDonald’s prowadzi kampanię „Jutro zależy od nas”, w której pokazuje, że żaden odpad nie jest “zwykłym śmieciem”, ale cennym surowcem, który może zyskać drugie życie w obiegu zamkniętym.
Stworzyliśmy platformę “Jutro zależy od nas”, która podkreśla trzy najważniejsze elementy: troskę o przyszłość (“jutro”), sprawczość i rolę konsumentów (“zależy”) oraz wspólne zaangażowanie McDonald’s i naszych gości (“od nas”). W platformę wpisaliśmy ideę kampanii – “Daj drugie życie śmieciom, bo jutro zależy od nas”.


Komunikacja “Daj drugie życie śmieciom, bo jutro zależy od nas” jest jedną z najlepiej ocenianych przez konsumentów kampanii w historii McDonald’s Polska, a co ważniejsze – przynosi wymierne efekty. Po opublikowaniu pierwszego spotu telewizyjnego w ubiegłym roku wzrosła czystość frakcji papierowej w koszach sieci McDonald’s. To oznacza, że goście restauracji rozumieją znaczenie gospodarki cyrkularnej i chcą w niej aktywnie uczestniczyć, dzięki czemu recykling frakcji papierowej jest jeszcze efektywniejszy.

Wspieramy branżę we wdrażaniu obiegu zamkniętego
W ciągu dwóch lat zdobyliśmy cenne doświadczenie związane z zamykaniem obiegu w sektorze HoReCa, którym chcemy dzielić się z branżą. Razem z UNGC zainicjowaliśmy platformę GOZ, której celem jest wsparcie przejścia sektora produkcji żywności i restauracji sieciowych na obieg zamknięty opakowań poprzez ułatwianie opartego na faktach dialogu między biznesem, konsumentami, ekspertami i administracją publiczną. Podsumowaniem prac platformy jest raport „Gospodarka obiegu zamkniętego w opakowaniach”. Mamy nadzieję, że treści zawarte w nim pomogą w skutecznym wdrażaniu gospodarki obiegu zamkniętego.

Anna Borys – Impact Director, McDonald’s Polska

Skip to content