Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej – marzenie czy realna szansa?

Polsko-Ukraińska Platforma Opinii

Autor: Oleksandr Yavorskyi, Dyrektor departamentu konkurencyjności biznesu Stowarzyszenia pracodawców Ukrainy


Pewna część młodych ludzi przynajmniej raz myślała o tym, że chciałaby założyć własny biznes. Przestrzeń informacyjna jest pełna rozmów o nieskończonych możliwościach, udanych startupach stworzonych przez młodych Ukraińców i sprzedanych za setki milionów dolarów, o tłumach inwestorów szukających młodych i obiecujących partnerów.

Jednak często rzeczywistość, najczęściej w małych miasteczkach wygląda inaczej – młodzi ludzie skromny sklepik osiedlowy czy sprzedają chińskie ubrania.
Skąd młodzi ludzie mają zdobyć pieniądze na otwarcie punktu sprzedaży, zakup towarów? Czy uda się zrealizować pomysł? Brak jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na te i inne pytania może demotywować młodego człowieka – pomysł rozpoczęcia działalności gospodarczej zostanie odłożony w czasie, ale najprawdopodobniej odrzucony.

Ale czy wszystko jest tak trudne, jak się wydaje?
Dziś technologie otwierają nieograniczone możliwości dla rozpoczęcia działalności bez znaczących inwestycji. A dziesiątki tysięcy ludzi na Ukrainie już rozpoczęło swoją działalność.
Jeśli mówimy o handlu – wyspecjalizowane platformy internetowe zapewniają gotową infrastrukturę do rozpoczęcia działalności gospodarczej faktycznie od zera. Marketplace nie jest tablicą ogłoszeń, a jest bardziej skomplikowanym systemem, który ma pewne zasady i ograniczenia, ale też możliwości. Na przykład, na zdobycie pierwszego doświadczenia w wielu aspektach biznesowych.
Niektóre doświadczenia innych ludzi, praktyczne porady można znaleźć w sieciach społecznościowych czy na Youtube. Świat szybko przechodzi w przestrzeń cyfrową – więc rozpoczęcie pracy online to krok w dobrym kierunku. Mile widziane są również podstawowa wiedza ekonomiczna i doświadczenie w marketingu. Ale najważniejsze jest pragnienie rozwoju i pracy.

Dzięki Internetowi setki, a nawet tysiące osób dowie się o Twoim produkcie – o wiele szybciej niż punkt sprzedaży offline. Ustawodawstwo, natomiast, pozwala osobom, zakładającym własną działalność online czuć się całkiem swobodnie. Sieci społecznościowe mogą pomóc szybko sprzedać swoje usługi, zarówno jak i wyprodukowany towar.
Wraz z rozwojem biznesu można osiągnąć inny poziom i pozwolić sobie na więcej – inwestycje w płatne serwisy i reklamę w Google lub innych kanałach w Internecie, co otworzy nowe horyzonty.

Często ludzie chcą coś wyprodukować, zorganizować produkcję, myśląc, że produkt będzie wyjątkowy i pomysł od razu odniesie sukces. Jednak szybka i kompleksowa digitalizacja wszystkich procesów – od uzyskania podstawowej wiedzy o biznesie po komunikację z klientem, pozwala młodym ludziom szybko zrozumieć możliwości i opanować narzędzia niezbędne do rozpoczęcia i odniesienia sukcesu we własnym biznesie. I należy pamiętać o tym, że jutro sukces odniesie ten, kto spróbował już dzisiaj.

Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Publikacja wyraża wyłącznie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Skip to content