Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Przemysł turystyczny- jak wzmacniać konkurencyjność sektora

Wypowiedź ekspercka

Branża turystyczna była jednym z niewielu sektorów, które najbardziej odczuły skutki pandemicznych obostrzeń. Dobre, przemyślane strategie, rozwój infrastruktury, innowacyjne rozwiązania i właściwie działania promocyjne, mogą pomóc w wzmocnieniu konkurencyjności sektora turystycznego, a tym samym w odbudowie branży turystycznej w Polsce, nastrojach Polaków.
W ciągu ostatniego roku co czwarta osoba zmieniła swoje nastawienie do Ukraińców na bardziej negatywne.

Branża turystyczna stanowi jedną z głównych gałęzi polskiej gospodarki, jednak jako jeden z nielicznych sektorów najbardziej odczuła skutki pandemii. Dlatego tak ważne są wszelkie działania zmierzające do odbudowy przemysłu turystycznego i wzmacnianie jego konkurencyjności. Turystyka to dziedzina bardzo wrażliwa na czynniki zewnętrzne, takie jak sytuacja ekonomiczna, wydarzenia polityczne czy konflikty na świecie. Pandemia nauczyła branżę elastyczności i dopasowywania się do panujących warunków.


Zarówno European Travel Commission, jak i Światowa Organizacja Turystyki wskazują, że powrót turystyki do poziomu sprzed pandemii nastąpi nie wcześniej niż w 2024 r. Wojna za naszą wschodnią granicą nie ułatwia procesu odbudowy branży, a w początkowej fazie konfliktu bardzo mocno wyhamowała podróże do Polski. Jednak dane Głównego Urzędu Statystycznego za I kwartał tego roku pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość. Pokazują one, że z turystycznych obiektów noclegowych skorzystało 7 mln turystów. To o 18,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. A liczba udzielonych noclegów wzrosła o 12 proc. do 17,4 mln.

Jednak to, co generuje największe przychody dla branży turystycznej to turystyka przyjazdowa i to właśnie jej odbudowa jest jednym z celów Polskiej Organizacji Turystycznej na ten rok. Kampanie związane z Pomnikami Historii i obiektami UNESCO, promocja regionów Polski Wschodniej czy turystyki kulinarnej z Przewodnikiem Michelin trafiają w zainteresowania turystów. Pokazują to najnowsze dane, z których wynika, że w porównaniu z rokiem 2022 liczba zagranicznych turystów, którzy odwiedzili Polskę wzrosła aż o 45 procent.
Cieszą również wszelkie nagrody i wyróżnienia w prestiżowych zestawieniach najlepszych kierunków do podróży i atrakcji turystycznych, jak chociażby zwycięstwo Warszawy w European Best Destination 2023. Tego typu fakty akcentują zainteresowanie Polską na całym świecie.



















Skip to content