Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Podsumowanie spotkania: Perspektywy polskiej branży gamingowej | Czwartkowe Forum SGH

Czwartkowe Forum SGH Najnowsze informacje

19 stycznia o godz. 14.00 odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Czwartkowe Forum SGH. W dyskusji „Perspektywy polskiej branży gamingowej” udział wzięli Piotr Gnyp, CMO Movie Games SA i dr Kamil Gemra z Zakładu Cyfrowych Finansów FINTECH SGH.

Według prognoz najnowszego raportu firmy Newzoo, wartość rynku gier komputerowych w 2022 roku wyniosła 184 mld USD. Dla porównania cały przemysł filmowy w 2018 roku wygenerował przychody na poziomie 41,7 mld USD. Gry komputerowe to najprężniej rozwijający się obecnie sektor rynku czasu wolnego, zaliczanany jednocześnie do tzw. sektorów kreatywnych. Innowacje i globalny zasięg pozwalają nawet niezależnym producentom konkurować na globalnym rynku, który rozwija się w zawrotnym tempie. Polscy producenci gier komputerowych już dziś są na czele stawki najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej zarabiających deweloperów.

  • Jak rozwijała się Polska branża gamingu w ostatnich latach?
  • Jakie są obecnie światowe trendy w branży i jak wpływają one na polskie przedsiębiorstwa? 
  • Jaką rolę w finansowaniu gamingu odgrywają inwestorzy i giełda? 
  • Perspektywy dalszego rozwoju branży gamingu? 
  • Główne wyzwania dla branży gamingu w 2023 roku?
  • Czy studia tworzące gry potrzebują osób niezwiązanych bezpośrednio z branżą?

W spotkaniu udział wzięli: 

  • Piotr Gnyp, CMO Movie Games SA,
  • dr Kamil Gemra, Zakład Cyfrowych Finansów FINTECH SGH.

Rozmowę prowadzący Bartosz Majewski, dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologiii SGH rozpoczął od pytania jakie są perpsketywy krajowej branży gamingowej?

Na żadnej innej giełdzie na świecie nie ma tylu notowanych spółek co w Polsce. Spółki znajdują się w różnych stadiach rozwoju, możliwe są nawet korekty blisko 70% na podmiotach wartych 40 mld zł. Trzeba wybiórczo podchodzić do tego segmentu. Wielka hossa gaingowa z 2020 pokazała, że można zarobić bardzo wiele, potem nastąpiła korekta i obecnie znajdujemy się w trendzie bocznym. Kluczowe jest umiejętnie wybranie spółek do portfela – podkreślił dr Kamil Gemra, Zakład Cyfrowych Finansów FINTECH SGH.

Występuje bardzo duży roździwięk między zapowiedziami spółek gaminowych a realizowanych przez nie działaniami. Powszechna dostępność narzędzi do tworzenia gier zdecydowanie ułatwia proces tworzenia gier, warto jednak podkreślić, że w związku z tym co dziennie premiere ma kilkaset tytułów. Wypadkowa między umiejętnościami, szczęściem i kapitałem jest coraz ważniejsza wskazał, Piotr Gnyp, CMO Movie Games SA

Na jakim etapie rozwoju jest obecnia krajowa branża gamingowa?

W ostatnich latach łatwy dostęp do pieniędzy i pandemia miały znaczący wpływ na branżę gamingową, przy zerowych stopach procentowych zainteresowanie giełdą było dużo większe niż obecnie. To był ważny moment w rozwoju polskiej branży gamingowej. Dziś w całym sektorze pracuje już ok. 14 000 osób. W przyszłości właśnie ze względu na konkurencje to większe podmioty będą czerpały szczególną przewagę ze skali operacyjnej, również w zakresie pozyskiwania finansowania, o którego zdobycie jest coraz cięższe. Być może spadek wycen spółek gamingowych przyczyni się do zwiększenia zainteresowania przez fundusze typu venture.

Obecnie mamy rynek stricte pracowniczy. Osoby z Europy Środokowo-Wschodniej coraz częściej unikają arbitrażu geograficznego i mogą pracować dla firm amerykańskich czy zachodnioeuropejskich. Brakuje nam obecnie studiów średniej jakości. Mamy producentów gier AAA o największych budżetach oraz tych najmniejszych, które obecnie będą podlegały dużej konsolidacji – odpowiedział Piotr Gnyp, CMO Movie Games SA

Jakie są światowe trendy w sektorze gamingowym?

Polska zdominowała rynek symulatorów, wykorzystujemy również wiele niedociągnięć cyfrowych platform odpowiedzialnych za dystrybucję gier. Obecnie w trakcie pandemii, wojny i inflacji wielu wydawców ma zachwiane możliwości finansowania kolejnych produkcji. Koszty osobowe przy produkcji gier to ok. 30-40% kosztów całości projektu wydawniczego. Obecnie ludzie kupują gry na wyprzedażach najczęściej – zaznaczył Piotr Gnyp, CMO Movie Games SA

dr Kamil Gemra  odpowiadając  podkreślił, że w gamingu kluczowym wyzwaniem jest sprzęt. W ostatnich latach koszty skompletowania sprzętu stanowiły skuteczne ograniczenie popytu. Kolejną niewiadomą geopolityczną jest konflikt amerykańsko-chiński. VR jest wielkim trendem, który może zmienić krajobraz rynku gier. W lutym mamy premierę PlayStation VR 2, które może zmienieć oczekiwania odbiorców podobnie jak pierwsza generacja tej konsoli. 

Jaka jest kondycja spółek gamingowych?

Piotr Gnyp  określił, że znajdujemy się w fazie bessy, obecnie będzie powstawało mniej ryzykowanych produktów, ze względu na wysokie stopie inflacyjne. Za dwa lata będzie nieco nudniej na rynku wydawniczym, nie zmieni tego crowdfunding, który umożliwił w 2020 r. pozyskanie środków na kilka produkcji. Bardzo niewiele zespółow jest w stanie tworzyć dwa i więcej projektów równolegle co też będzie wpływało na zachowania grup kapitałowych, które będą dążyły do konsolidacji. 

Czy warto związać się z branżą gamingową?

Jest to okres profesjonalizacji studiów gier, rynek będzie dążył w kierunku powstawania średnich firm produkcyjnych gamingowych, które wymgają struktur organizacyjnych, dlatego jest to ciekawy moment na rozpoczęcie aktywności, choćby po studiach – dr Kamil Gemra, Zakład Cyfrowych Finansów FINTECH SGH.

W ramach tradycyjnie zadawanych pytań wzajemnie przez uczestników Piotr Gnyp spytał o to gdzie szukać obecnie pieniędzy na rynku do finansowania produktów?

Obecnie najefektywniejszym finansowo jest szukanie partnera pozarynkowego, który będzie uczestniczył w finansowaniu. Giełda jest zamknięta. Dziś budowanie studia od nowa bez kapitału jest bardzo ciężkie. 

Jak wygląda obecnie rynek gier mobilnych?

Jest zdominowany przez kilku dużych wydawców. Tworzenie gry mobilnej to konkurowanie w bardzo kapitałochłonnym środowisku, w którym zdecydowaną część wydatków stanowią koszty marketingowe – odpowiedział Piotr Gnyp. 

Spotkanie odbyło się w czwartek, 19 stycznia o godz. 14.00, na kanale SGH w serwisie YouTube. Zapraszamy do śledzenia kolejnych transmisji oraz zadawania pytań ekspertom online.


Czwartkowe Forum SGH, wspólny projekt Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Forum Ekonomicznego, to cykl debat online na temat najważniejszych problemów gospodarczych, biznesowych i społecznych w kraju i na świecie. Jego celem jest zainicjowanie wymiany opinii na najbardziej istotne kwestie ekonomiczne pomiędzy przedstawicielami świata nauki i praktyki gospodarczej, omówienie aktualnych trendów i zjawisk gospodarczych, najistotniejszych wyzwań biznesowych oraz ich konsekwencji i skutków z perspektywy regionu, kraju, poszczególnych branż, przedsiębiorstw, jak również gospodarstw domowych.  Osoby i instytucje zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu z Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii SGH, e-mail: [email protected]

Skip to content