Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Elektromobilność – klucz do sukcesu transportu w mieście przyszłości

Europejski Kongres Samorządów Panele

Moderator dyskusji Anna Klekowicka – dziennikarz, Płocka Telewizja powitała gości oraz panelistów w następującym złożeniu: Michał Wekiera – dyrektor wykonawczy, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Krzysztof Truskolaski – poseł na Sejm RP, Mariusz Wdowczyk – prezes zarządu, ARP e-Vehicles, Sp., Andrzej Szałek – doradca zarządu Toyota Central Europe oraz Andrzej Maciejewski – ekspert ds. JST, Orange Polska.

Moderator – jak to się z naszą elektromobilnością przedstawia?

Krzysztof Truskolaski – zdaniem posła, elektromobilność z perspektywy Polski jest niestety nie zbytnio zaawansowana, 80% prądu w Polsce jest wytwarzane z węgla. Żeby rzeczywiście transport w Polsce był lepszy, zdaniem posła Polska powinna rozwijać odnawialne źródła energii – na przykład wiatraki.

Andrzej Szałek – elektromobilność jest z nami już od zarania motoryzacji. Reprezentując firmę Toyota odniósł się do przykładu tej marki i stwierdził, że ponad 50% samochodów wybieranych kupującymi w Polsce ma napęd hybrydowy. Jego zdaniem po aferze dieselgate wzrosła świadomość kupujących. Elektromobilność w Polsce istnieje, ale to nie jest decyzja Państwa, ale kupujących.

Michał Wekiera – jest przekonany o tym, że elektromobilność w Polsce jest wspierana tylko w sferze werbalnej. Roczna sprzedaż tego typu samochodów w Polsce, to 1 %. W innych państwach to 20 aż 25% omijając Norwegię, bo to inny przypadek. Dyrektor stwierdził, że jest potrzeba wytworzenia  całego systemu. Zdolność nabywcza samochodów elektrycznych w Polsce jest niska, bo to są drogie samochody. Jego zdaniem wsparcie jest kierowane niewłaściwie, bo nie dotyczy grupy, która najczęściej kupuje takie samochody. Prawie 80% elektrycznych samochodów to są firmy. Osoby fizyczne bardzo rzadko kupują samochody droższe niż 100 000 złotych.

Mariusz Wdowczyk – prezes swoją uwagę skierował na przykład elektrycznych autobusów. Powiedział, że 670 autobusów już obecnie jeździ po polskich ulicach. Polska flota autobusowa jest piątą największą flotą autobusową w Europie. Jest to możliwe dzięki systemowi wsparcia finansowego. Autobus kosztujący 2 miliony złotych można dzięki wsparciu kupić za 50 tysięcy złotych, co się jego zdaniem bardzo opłaca.

Andrzej Maciejewski – stwierdził, że w latach 2015 – 2019 był temat elektromobilności na poziomie samorządowym prawie nieistniejący. Teraz to ważny temat. Konflikt w Ukrainie też pogłębia problem z wykorzystywaniem elektromobilności.

Moderator zadała pytanie, czy jest możliwość obniżenia ceny samochodów elektrycznych?

Andrzej Szałek – efekt skali jest głównym źródłem obniżenia kosztów zakupu samochodów. Pytanie brzmi, czy Państwo będzie miało wystarczającą ilość elektryczności, żeby pokryć zapotrzebowanie. Jako przykład podał wykorzystanie wodoru przez firmę Zepak, która produkuje autobus wodorowy.

Krzysztof Truskolaski – Wiatr, słońce, wodór, muszą być bardziej wykorzystywane. Zdaniem posła jest ważne, żeby byli systemowe rozwiązania na to, aby ludzie chcieli kupować samochody elektryczne. W Polsce jest obecnie około 2000 ogólne dostępnych ładowarek.

Andrzej Maciejewski – jego zdaniem problemem nie jest z budowaniem ładowarek, ale ich utrzymywanie.

Michał Wekiera – nie zgodził się z tym, że zbudowanie ładowarki nie jest takie problematyczne. Dochodzą do tego problemy z uzyskaniem zgody, która może trwać nawet 1,5 roku. Dalszym problemem może być fakt, że większość ładowarek znajduje się w okolicach dużych ośrodków miejskich. Po przeliczeniu ilości ładowarek w stosunku do powierzchni, Polska plasuje się na trzecim miejscu od końca w Europie.  

Andrzej Szałek – jego zdaniem Polska jest potentatem wodoru w Europie. Historia techniki pokazała, że napęd na baterie za ostatnich sto lat się nie rozwinął z powodu naturalnych ograniczeń. Przyszłość należy do wodoru.

Moderator – czy jest jakaś oszacowana data końca wykorzystywania silników spalinowych?

Michał Wekiera – 2035 rok jest rok określony jako koniec spalinowych silników w UE, ale jego zdaniem to koniec nie będzie, będą dodatkowe opłaty, które zniechęcą kupujących od zakupu silników spalinowych, bo to się po prostu nie będzie opłacało.

Andrzej Maciejewski – ze względu na brakującą sieć ładowarek, ekspert ds. JST uważa, że rozwiązaniem mogą być samochody oraz rowery na minuty. Firma Orange oferuje rowery elektryczne oraz mają system platform do zarządzania nowoczesnego miasta, które wizualizują miasto ze wsparciem analityki.

Krzysztof Truskolaski – Od kilku lat są w Polsce rowery do wynajęcia. Poseł zwrócił uwagę na fakt, że hulajnogi nie mieli przez dużo lat żadnych regulacji. Teraz jest już jego zdaniem lepiej.

Moderator wyzwała panów do podsumowania oraz do próby odpowiedzieć na pytanie czy elektromobilność jest przyszłością?

Mariusz Wdowczyk – zdaniem prezesa wodór nie jest rozwiązaniem wszystkiego, bo nie widzi perspektyw na masową skalę wykorzystywania wodoru. Jego zdaniem jest potrzebne połączyć elementy różnych systemów, opartych na wodorze, ale i na innych źródłach.

Andrzej Maciejewski – krótko i zwięźle stwierdził, że „rower wygrywa.”

Krzysztof Truskolaski – elektromobilność to przyszłość tylko wtedy, kiedy spełni się więcej warunków.

Michał Wekiera – konieczne jest stworzenie całościowego ekosystemu. Jedynym rozwiązaniem dla elektromobilności jest stworzenie całej złożonej struktury. Bo nawet milion elektrycznych autobusów nie zabroni zanieczyszczaniu powietrza pod warunkiem, że w centrum będą jeździć samochody spalinowe.

Skip to content