Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Uniwersytet Ostrawski w czasie pandemii koronawirusa: wyzwania i możliwości

Dr. Renáta Tomášková, Prorektor ds. Współpracy Międzynarodowej, Uniwersytet Ostrawski

Po nagłych zmianach, które nastąpiły we wszystkich obszarach życia uczelni w marcu, i po miesiącach dostosowań polityki uczelni w celu pełnienia naszej misji i spełnienia oczekiwania naszych studentów, profesorów oraz pracowników, niedawno zastanawialiśmy się nad naszymi doświadczeniami oraz nad tym, jak przekształcić je do nowego planu strategicznego, który obecnie przygotowujemy. Wyzwania, z którymi się spotykaliśmy, powinny zostać przekształcone w nowe możliwości. W tym artykule zostaną poruszone niektóre aspekty życia uczelni podczas pandemii oraz priorytety na przyszłość.

Sprawna i efektywna komunikacja na uczelni jest podstawą – od wiosny ulepszyliśmy strategię komunikacyjną oraz strategię zarządzania kryzysowego, które wciąż rozbudujemy, by ważne informacje szybko i sprawnie docierały do studentów i pracowników. Komunikacja cyfrowa, która była konieczna podczas pierwszego lockdownu, wiązała się z atakami cybernetycznymi, takimi jak pishing oraz malware, co podkreśliło konieczność przeprowadzenia szkoleń w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego.

Platformy online, wcześniej niedoceniane przez wykładowców, stopniowo zastąpiły tradycyjny proces kształcenia: podczas gdy w semestrze wiosennym spotykaliśmy się z mnóstwem zadań przesyłanych drogą mailowa oraz z samonauczaniem, w semestrze jesiennym nauczyciele akademiccy korzystali z wirtualnych sal oraz doskonalili się w pracy z narzędziami cyfrowymi. Nauczanie online w wysokiej jakości nie jest łatwym zadaniem, korzystamy jednak z dobrych praktyk naszej uczelni oraz innych środowisk. Jako bardzo przydatne okazały się warsztaty online, prowadzone przez uczelnie partnerskie z Kanady, które zostały przygotowane dla naukowców z Uniwersytetu Ostrawskiego, i na przyszłość planujemy kontynuację. Ze względu na geograficzne rozproszenie obywateli w niektórych krajach, takich jak: Australia i Kanada, nauczanie zdalne funkcjonuje od dekad i może oferować cenne doświadczenia.

Z ankiety online, przeprowadzonej wśród studentów w czerwcu, wynika, iż studenci uważali nauczanie online za dobre rozwiązanie kryzysu wywołanego pandemią, ale jednak nie traktowali go jako zamiennik stacjonarnego nauczania. Wielu z nich odpowiadałaby kombinacja tych dwóch modeli. Byliśmy również wśród inicjatorów przeprowadzenia ankiety na uczelniach europejskich, z którymi współpracujemy. Badania w Hiszpanii, Niemczech, Rumunii i Litwie doprowadziły do podobnych rezultatów. Dlatego strategia Uniwersytetu Ostrawskiego zostanie zbudowana na doświadczeniu w nauczaniu zdalnym w celu stworzenia modeli nauczania hybrydowego, włączenia zajęć stacjonarnych i niestacjonarnych do programu kształcenia oraz korzystania z zajęć offline i online w ramach kursu.

Mimo że wyjazdy zagraniczne zostały ograniczone przez wprowadzone restrykcje, znaleziono inne sposoby dla rozwoju współpracy międzynarodowej – wiele sojuszy i partnerstw strategicznych rozwija się w przestrzeni cyfrowej a nawet stały się bardziej inspirującymi. Plan rozwoju współpracy międzynarodowej z domu otrzymał ważność, na jaką zasługuje w celu umiędzynarodowienia planów kształcenia oraz z uwagi na zrównoważony rozwój.

Pocieszające dla nas było to, że 40 proc. studentów zagranicznych zdecydowało się zostać w Ostrawie podczas lockdownu oraz, że jak podaje Czeskie Centrum ds. Współpracy Międzynarodowej, 40 proc. czeskich studentów w ramach programu Erasmus, zdecydowało się na pozostanie za granicą – następnie potwierdzili, że nie zmieniliby swojej decyzji, oraz że większość z nich w przyszłości chciałaby skorzystać z kolejnego wyjazdu zagranicznego. Poczucie bezpieczeństwa, które podpisało się pod tymi decyzjami studentów, jest odzwierciedleniem zaufania studentów do ich wspólnego europejskiego domu.

Skip to content