Rynek e-commerce a nowe technologie [RELACJA]

Polski rynek e-commerce cechuje się jednym z największych wzrostów w skali świata. Plasuje się na 13. miejscu, a do 2022 r. jego wartość ma się zwiększyć o kolejne 6 mld dol. Dobrym drogowskazem jest również liczba konsumentów kupujących online – 15 mln. To naprawdę wysoki wynik, który teoretycznie daje 15 milionów szans na dokonanie transakcji. By jednak jeszcze lepiej trafić do klienta, dobrze jest znać jego nawyki oraz preferencje.

Panel dyskusyjny dotyczący tematyki e-commerce w ścieżce tematycznej „Inwestycji” został poprzedzony prezentacją Siarheia Fedarenki będącego dyrektorem Taktil sp. z o.o. na Białorusi. Przytoczył mnóstwo przykładów wśród których znalazły się m.in. A/B Testing, Many analytics data, Indoor Navigation skupiająca się na rozwoju oprogramowania służącemu nawigacji wewnątrz sklepów i prowadzącemu konsumenta do właściwego towaru. Ponadto prelegent podzielił się ciekawą informacją na temat tego, iż korporacja Apple wyposaża swoje najnowsze procesory w sieci neuronowe.

Wśród gości z krajów wschodnich znalazł się przedstawiciel Rosji. Witalij Starikowicz, profesor z katedry Bezpieczeństwa Informacyjnego z Kaliningradzkiego Państwowego Uniwersytetu Technicznego podzielił się zmianami zachodzącymi na rosyjskim rynku e-commerce. Zaczął od przedstawienia krótkiego zarysu historycznego wskazując, że początki światowego handlu elektronicznego były dosyć prymitywne. Pierwotnie handlowano głównie zabawkami. Powoli zaczęto przechodzić do bardziej zaawansowanych produktów, aż osiągnięto poziom, gdzie nie ma zasadniczych różnic asortymentu w porównaniu do sklepów stacjonarnych. Pan profesor odniósł się do problemu ochrony konsumentów nabywających towary w trybie on-line. Powiedział, że w Rosji w tym zakresie pozostaje wiele do zrobienia, zaproponował zmiany ustawodawstwa, które by obligatoryjnie nakazywało tworzenie ciał przedstawicielskich firm handlowych w różnych regionach na potrzeby zgłaszania roszczeń konsumentów, ewentualnie tworzenie specjalnych komisji rozstrzygających spory pomiędzy konsumentami a dostawcami towarów. Też nadmienił, że warto iść w kierunku rozwijania sektora usług on-line zamiast skupiać się tylko na dostawie towarów.

Na konferencji obecny był również członek zarządu Proxi.cloud – Krzysztof Łuczak. Przedstawiciel spółki zajmującej się analizą marketingu internetowego zaprezentował szereg przykładów wskazujących na wchłanianie rozwiązań sztucznej inteligencji w branży e-commerce. Ekspert przywołał trafny przykład zastosowaniu tzw. chat-botów przez banki komercyjne, które ułatwiły załatwianie czynności bankowych bez konieczności stawiania się w placówkach. Dobrze to można zobrazować w sytuacji, gdy pracownik jakieś korporacji do późnych godzin siedzi w biurze, a jednocześnie ma coś do załatwienia w banku. Nie może znaleźć czasu by wyjść i porozmawiać przez telefon bez zakłócania ciszy w firmie. Wobec tego kontakt z chat-botem w przeglądarce internetowej zapewnia komfort ciszy, a także chroni dane osobowe, które mogłyby zostać zasłyszane przez osoby trzecie. Dodatkowo Pan Krzysztof odniósł się do zbliżających się świąt i rynku e-commerce. Według niego dobrym rozwiązaniem z zastosowaniem AI (sztucznej inteligencji) jest sugerowanie przez algorytmy doboru właściwych prezentów dla najbliższych osób.

Moderatorem dyskusji był Balazs Tordai – manager ds. Cyfrowej Transformacji Przemysłu ze Stowarzyszenia IT (IVSZ) z Węgier przywołał ciekawe przykłady dotyczące zagrożeń związanych z informatyzacją handlu. Podzielono się wiedzą na temat phishingu, czyli tzw. metody oszustwa kiedy przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji.