Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Rozwój infrastruktury dla transportu zero emisyjnego. Czy naładuję samochód elektryczny w mojej gminie?

IX Europejski Kongres Samorządów Najnowsze informacje

Pierwszego dnia IX Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach na ścieżce tematyczne Zrównoważony Rozwój odbyła się debata Rozwój infrastruktury dla transportu zero emisyjnego. Czy naładuję samochód elektryczny w mojej gminie?                                                                                                  

Jednym z celów transformacji Europy  jest stanie się neutralnym klimatycznie do 2050 r. W realizacji tego celu niezbędne jest skokowe zmniejszenie zużycia paliw kopalnych przez wszystkie rodzaje środków transportu, w tym samochodów. Z tego względu w szybkim tempie powinna powstawać siatka punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych. W dyskusji panelowej jej uczestnicy zastanawiali się jak samorządy radzą sobie z tym wyzwaniem oraz czy dostrzegają potencjał w poszerzaniu sieci stacji ładowania na własnym terenie. W debacie wzięli udział Andrzej Szałek, Doradca Zarządu w Toyota Central Europe, Pekka Komu, Business Development Manager w firmie LADEC i Przewodniczący Zarządu Regionu Päijät-Häme z Finlandii, Ksawery Lesiecki, Kierownik ds. Rozwoju Rynku ‎w Budimex Mobility a także Maciej Mysona, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Debatę prowadził Michał Wekiera, Dyrektor Generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rozpoczynając dyskusję moderator Wekiera zaznaczył, że Europa mierzy się dzisiaj z problemem rozwoju infrastruktury do transportu zeroemisyjnego oraz transformacji energetycznej. Andrzej Szałek zwrócił wagę na problem użytkowania elektrycznych środków transportu w tym na bariery dostępności punktów tankowania pojazdów. Maciej Myson stwierdził, że niektóre miasta nie są jeszcze gotowe na wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących elektrycznych środków transportu. Dyrektor Mysona dodał, że samorządy będą musiały zmierzyć się z wieloma problemami chcąc rozwinąć ten rodzaj infrastruktury.  Moderator  w odpowiedzi na to zwrócił uwagę na konieczność przeprowadzenia szczegółowych i rzetelnych planów decyzyjnych, które powinny być stale uaktualniane zgodnie ze zmieniającymi się warunkami.  Pekka Komu w swojej wypowiedzi podkreślił, że znaczenie rozwiniętej sieci punktów ładowania pojazdów elektrycznych, które nie tylko pozwalają mieszkańcom przemieszczać się na długie dystanse, ale także jest dobrym rozwiązaniem dla taksówek. Andrzej Szałek zaznaczył potrzebę dofinansowania pojazdów wodorowych i inwestowania w technologie wodorowe, co sprowadza się do działań komplementarnych w dyskusji o transporcie zeroemisyjnym. Przedstawiciel Toyota Central Europe zauważył że same ładowarki do aut elektrycznych  w obecnej transformacji nie wystarcza i do tego potrzebne jest włączenie udziału wodoru w tym procesie. Ksawery Lesiecki stwierdził, że należy rozwijać stacje ładowania AC w pobliżu osiedli mieszkaniowych a mieszkańcu i zarządcy osiedli dostrzegają coraz większy problem braku odpowiednich ładowarek. Pan Lesiecki zgodził się także że koszty ładowarek i korzystanie z samochodów elektrycznych są dziś niestety bardzo wysokie. Maciej Myson podkreślił z kolei brak odpowiednich regulacji prawnych, w tym ustawy krajobrazowej które pomogą biznesowi robić inwestycje będąc przy tym zgodne z dobrym zagospodarowaniem przestrzennym. Pekka Kommu podczas debaty wspomniał też o potrzebie inwestowania w elektrownie atomowe aby sprostać zapotrzebowaniu na energie elektryczną, jednocześnie ze względu na koszty obecnych samochodów elektrycznych najbardziej rozsądnych rozwiązaniem może być korzystanie z leasingu a nie kupowanie nowych aut. Finlandii potrzeba natomiast około 20 lat aby samochody zeroemisyjne stanowiły większość jeżdżących po drogach.

Debata podkreśliła wiele wyzwań, które stoją przed rozwojem transportu zeroemisyjnego oraz potrzebę przekształcenia całej gospodarki aby ten cel osiągnąć. Moderator odnosząc się do wypowiedzi panelistów podkreślił, że tempo transformacji nie może być za szybkie, aby była ona sprawiedliwa i dostępna dla wszystkich.



Skip to content