Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Technologie cyfrowe a dostęp do usług medycznych w państwach Europy Środkowo-Wschodniej

Pandemia COVID-19 uwidoczniła potrzebę transformacji cyfrowej sektora zdrowia i opieki zdrowotnej we wszystkich krajach UE tak, aby stał się on odporny na kryzysy i bardziej wydajny. Kluczową sprawą jest długi okres oczekiwania na konsultację lekarską, wskazywany jako najważniejsza zmienna wpływająca na niezaspokojenie potrzeb w zakresie opieki zdrowotnej.

Jeśli chodzi o odsetek mieszkańców z niezaspokojonymi potrzebami w zakresie opieki zdrowotnej z powodu długiej listy oczekujących to w Polsce jest on bardzo wysoki: 25,7% i plasuje nasz kraj na drugim miejscu. Jest to znacznie gorszy wynik niż średni poziom we wszystkich krajach EŚW (16,5%) i UE (19,4%).

W Polsce odsetek specjalistów ochrony zdrowia jest najniższy w regionie – 237 specjalistów na 100 tys. mieszkańców w porównaniu z 315 specjalistami na 100 tys. mieszkańców w EŚW. 

Z danych Eurostatu wynika, że co drugi Polak deklaruje korzystanie z internetu w poszukiwaniu informacji zdrowotnych. Raporty na temat cyfryzacji wskazują, że 80% respondentów chce rozwoju technologii cyfrowych w obszarze e-zdrowia; w krótkim okresie decydenci powinni skupić się na wdrożeniu efektywnego ujednoliconego systemu zarządzania już dostępnymi danymi, np. kolejkami do specjalistów czy  elektronicznym dostępem do badań lekarskich dla wszystkich pacjentów niezależnie od grupy wiekowej.

Skip to content