Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Cyfryzacja lokalnych ojczyzn, czy to możliwe?

VIII Europejski Kongres Samorządów

Tematem jednego z paneli dyskusyjnych pierwszego dnia VIII Europejskiego Kongresu Samorządów był panel „Cyfryzacja lokalnych ojczyzn, czy to możliwe?”. W trakcie dyskusji zostały omówione kwestie dostępności do infrastruktury i usług cyfrowych, widzianej z pespektywy lokalnej. Jakub Mielczarek, Dyrektor Biura Związku Województw RP, który moderował dyskusję, zaproponował naświetlenie takich kwestii, jak stan obecny i oczekiwania w zakresie cyfryzacji z punktu widzenia obywatela, samorządu, a także instytucji centralnych i sektora prywatnego. 

Marek Zagórski poseł na Sejm RP, b. minister cyfryzacji przypomniał, że wdrożony kilka lat temu  rejestr Cepik był podstawą do dalszej rozbudowy systemów teleinformatycznych w kraju. Jako przełomowe działania, poza rozbudową infrastruktury, wskazał na uruchomienie aplikacji e-obywatel, a także zrównanie dokumentów elektronicznych z tradycyjnymi, zwracając uwagę na to, aby prawo pozwalało korzystać bezpiecznie z rejestrów różnych instytucji. Obywatel powinien inicjować procesy, którymi jest zainteresowany i w dalszym procesie nie powinien być już angażowany. 

Michał Ziółkowski z firmy Play wskazał, na przykładzie Danii, że duże oszczędności może przynieść wprowadzenie e-fakturowania.  Przypomniał też, że w czasie pandemii przeniesiono do sieci dużą ilość procesów teleinformatycznych. Przedstawił też nowy projekt Play, który ma objąć 7 mln gospodarstw domowych poprzez budowę sieci światłowodowej.  Polski Światłowód Otwarty ma być platformą dla udostepnienia usług cyfrowych dla różnych usługodawców we współpracy z samorządami lokalnymi. Problemem jest czas oczekiwania na przyłącza energetyczne, realizowane prze władze samorządowe.

Jan Bronś, Burmistrz Oleśnicy za najważniejsze uznał trzy kierunki rozwoju – infrastruktura, prawo i standardy dla osiągnięcia efektywnej cyfryzacji. EOD w mieście Oleśnica pozwala obywatelowi na załatwianie wszelkich spraw urzędowych, działa z sposób intuicyjny i spójny (inwestycja kosztowała 10 mln PLN), zapewniając dostęp 24 godz na dobę. Umożliwia też realizację transakcji finansowych. Pełna i kompleksowa obsługa usług miejskich i gminnych. 

Karol Tokarczyk, Polityka Insight podkreślił, że ważne jet osiągnięcie spójności różnych systemów informatycznych, ponadto konieczna jest dystrybucja nowych pasm częstotliwości. Niezbędna jest też zmiana modelu użytkowania systemów – z kupowania jednofazowego oprogramowania na zakup usługi, czyi przejście na  model subskrypcyjny, co pozwoli zachować świeżość danego rozwiązania na dłuższy czas. Głos młodych jest tu również niezmiernie ważny. 

W dyskusji wskazano na potrzebę odwrócenia kolejności – najpierw dokument cyfrowy, a dopiero po nim dokument papierowy, co jeszcze nie dokonało się w pełni. 

Skip to content