„Made in Poland” – rozmowa z Wicepremierem Jackiem Sasinem oraz panel dyskusyjny

Wicepremier Jacek Sasin oraz prezesi polskich spółek byli uczestnikami bloku tematycznego poświęconemu pozycji polskiej marki w światowej gospodarce, który odbył się podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Polska gospodarka osiągnęła w zeszłym roku rekordową nadwyżkę w handlu zagranicznym. Temu, jak budować silną markę polskiego biznesu oraz co składa się na atrakcyjność polskich spółek, został poświęcony blok tematyczny „Made in Poland” prowadzony przez Michała Karnowskiego.

Pierwszą część bloku stanowiła rozmowa z Wiceprezesem Rady Ministrów, Ministrem Aktywów Państwowych, Jackiem Sasinem. – W 2015 roku został zatrzymany proces bezrefleksyjnej wyprzedaży aktywów państwowych, przełamaliśmy dogmat prywatyzacji – mówił Wicepremier Sasin. Wskazywał również na znaczenie polskich aktywów w generowaniu zysku dla całej gospodarki. – Im lepiej wiedzie się dużym państwowym podmiotom, tym lepiej będą prosperować prywatne przedsiębiorstwa. Przykładowo, rozwój Orlenu wspiera małe polskie firmy, które stanowią zdecydowaną większość jego dostawców.

W kolejnej części wydarzenia odbył się panel dyskusyjny, w którym wzięli udział Prezes Zarządu Totalizatora Sportowego, Olgierd Cieślik; Prezes Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., Krzysztof Mamiński; Prezes Zarządu KGHM Polska Miedź S.A., Marcin Chludziński oraz Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego, Jan Emeryk Rościszewski.

– Najlepszą marką „Made in Poland” są ludzie – powiedział Jan Emeryk Rościszewski. – Szkoły wyższe w Polsce kształcą fachowców na wysokim poziomie, nasze firmy mają być kolebkami kadr, rozwijać potencjał młodych ludzi.

Olgierd Cieślik jako najważniejszy czynnik kształtujący rozwój polskiej marki wskazał regulacje prawne. – Kluczowe jest wdrażanie innowacji, rozwijanie technologii, które pomagają polskim przedsiębiorcom.

– Naszym zadaniem jest łączenie akcjonariatu, a więc wytwarzania zysku, z obowiązkami społecznymi i państwowymi. – mówił Marcin Chludziński. – Jako firma nastawiona na eksport, mająca intensywne relacje z zagranicznymi podmiotami, jesteśmy w pewien sposób ambasadorami Polski. Prezes KGHM elementami „polskiej marki” nazywał ambicję i elastyczność. – To jest taki „polski spryt” w pozytywnym sensie.

Krzysztof Kamiński mówił o znaczeniu rozwoju polskiej kolei. – Chcemy, żeby Polska stała się pierwsza w Europie, a nawet na świecie. Prezes PKP zapowiadał również, że w najbliższych dniach pojawią się komunikaty na temat wprowadzenia polskiego taboru szybkiej kolei.