Digitalizacja dorobku kulturowego Europy – czyli jak wykorzystać zdigitalizowane dziedzictwo do rozwoju społecznego?

Jak powiedziała kiedyś Neelie Kroes, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej i komisarz europejski ds. agendy cyfrowej:

Jeżeli zaprzepaścimy możliwości, jakie oferuje digitalizacja, staniemy przed groźbą upadku kultury. 

Należy uznać, że liderzy cyfryzacji wzięli sobie te słowa do serca. Biblioteki, Muzea, Archiwa – wszyscy podjęli ogromny wysiłek digitalizacji. Jakie miejsce w cyfrowej kulturze powinien mieć kanon i jak pogodzić to z zupełnie nowymi centrami kulturotwórczymi (Netflix, CD Project, Instagram)? Jak najlepiej połączyć możliwości technologiczne z potrzebami społecznymi?

 

Moderator:

Bartosz Bliuj-Stodulski, Właściciel & CEO, Laboratorium EE

Paneliści:

Magdalena Biernat, Członkini Zarządu, Centrum Cyfrowe
Andrzej Betlej, Dyrektor, Zamek Królewski na Wawelu
Maxymilian Bylicki, Doradca, Instytut Muzyki i Tańca
Tomasz Makowski, Dyrektor, Biblioteka Narodowa

 

Moderator panelu – Bartosz Bliuj-Stodulski podsumował dyskusję w następujących punktach:

  1. Nikt się już nie boi, że jak pokaże w Internecie swoje zasoby, to straci klientów. Wręcz odwrotnie, więcej osób przyjdzie zobaczyć wydarzenie kulturalne na żywo i w oryginale.
  2. Badania potrzeb docelowych użytkowników kultury muszą stać się standardem i podstawą do projektowania rozwiązań przez instytucje kultury.
  3. Nie każdy musi słuchać motetów Wacława z Szamotuł, ale każdy musi mieć taką możliwość. Ale jeszcze tej możliwość nie ma.
  4. Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o edukację. Rodzimy się analfabetami kulturalnymi i bez pracy nad tym, na zawsze nimi zostaniemy.
  5. Kultura może być jak sport. Mamy abonament na mecze w komputerze, ale też chodzimy na mecze na stadion.
  6. Nie można zapominać o samorządach, lokalnych domach kultury i sieciach bibliotek! Jest dużo do zrobienia, ale nikt nie zapomina! Biblioteka Narodowa uruchomiła kilka lat temu wypożyczalnię międzybiblioteczną. A Centrum Cyfrowe realizuje Spółdzielnie Otwartej Edukacji w bibliotece.
  7. Za to, żeby coś było dostępne w domenie publicznej oraz żeby to miało sens odpowiada konkretna Instytucja. Za to, żeby to było nowoczesne, odpowiadać powinien biznes/NGO przy wsparciu Zamawiającego.
  8. Cały czas mamy problem z mierzeniem skuteczności działań w obszarze kultury. Nie można tego ograniczyć do samych statystyk internetowych, dochodów ze sprzedaży biletów czy konwersji odbiorców sztuki online na frekwencję w rzeczywistości. Ale na pewno to dobry kierunek.