Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Co warto wiedzieć przygotowując się do wymiany taboru spalinowego na zeroemisyjny

Europejski Kongres Samorządów Najnowsze informacje VI Europejski Kongres Samorządów

Podczas VI Europejskiego Kongresu Samorządów, który odbędzie się w dniach 6-7 grudnia 2021 roku w Mikołajkach, będzie miała miejsce dyskusja Wodór – realna szansa czy drogie marzenie? Udział weźmie w niej Mariusz Wdowczyk, prezes Zarządu ARP E-Vehicles Sp. z o.o.

Jako były prezydent Kalisza oprócz wielu zagadnień samorządowych, jako priorytet traktowałem rozwój komunikacji zbiorowej, dla sprawności której niezbędny jest nowoczesny przyjazny dla środowiska tabor autobusowy czyli tabor zeroemisyjny. Obecnie pracuję w ARP e-Vechicles i w związku z tym mam okazję i przyjemność rozmowy z włodarzami wielu miast i miasteczek i poznania ich oczekiwań i opinii. Chociaż oczekiwania te nieznacznie się od siebie różnią, to jednak mają one wspólny mianownik, na który chciałbym zwrócić uwagę, co jest szczególnie ważne przed decyzją o wydaniu publicznych pieniędzy. Analiza tych oczekiwań pozwoliła stworzyć autobus, który w optymalny sposób realizuje postulaty organizatorów, operatorów i pasażerów publicznego transportu zbiorowego:

  1. Odpowiedni dobór pojemności baterii do liczby pokonywanych kilometrów. Jeśli mamy konieczność pokonania np. 200 km na jednym ładowaniu to po co przepłacać za dużą baterię. Mniejsza bateria to dużo mniejszy ciężar pojazdu, zatem nie wozimy zbędnych kilogramów, osiągamy większą pojemność pasażerską i zużywamy mniej prądu. Czyli nie dość, że nie emitujemy szkodliwych spalin do naszego środowiska, to jeszcze obniżamy koszty. Przejechanie 100 km kosztuje ok. 50 zł, nie 150 zł jak przy silnikach Diesla. Pobór prądu wynosi 0,7 kWh na 1 km.
  2. Optymalny dobór wielkości pojazdu do frekwencji pasażerskiej i układu urbanistycznego miasta. Do niedawna standardem w wyborze taboru były autobusy 12-metrowe. Teraz coraz częściej operatorzy wybierają mniejsze jednostki, autobusy o długości ok. 8 – 10 metrów. Ułatwia to pracę kierowcom autobusów, pozwala obsłużyć rejony wykluczone wcześniej transportowo, a przede wszystkim obniżyć koszty. Tym bardziej, że autobus marki Pilea o dł. 10 m. ma pojemność autobusu klasy maxi.
  3. Komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Dzisiaj w każdym autobusie producenci oferują wiele udogodnień. Autobusy przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych, posiadają klimatyzację, monitoring, Wi-Fi, ładowarki do telefonów itp. Jednak nie każdy producent oferuje we wszystkich modelach płaską podłogę na całej długości autobusu, co przy znacznej liczbie pasażerów w wieku senioralnym jest niezwykle ważne, nie tylko dla ich wygody, ale i bezpieczeństwa.
  4. Zdecydowanie najlepsze dociążenie auta przez umieszczenie baterii w podłodze, co daje komfort prowadzenia autobusu i naturalną stabilizację, w przeciwieństwie do pojazdów z bateriami na dachu. Takie rozwiązanie nie wymaga specjalnej stabilizacji oraz ciężkiej konstrukcji nadwozia, który utrzyma potężne baterie na dachu. Co ważne, baterie pod podłogą to mniejszy ciężar, a więc niższe koszty eksploatacji (około 10%), ale również dodatkowe kilkadziesiąt centymetrów mniej na wysokości pojazdu, co czasem jest decydujące przy wyborze przebiegu linii np. ze względu na wysokość wiaduktu.

5.Możliwość ładowania autobusu prądem o niskim natężeniu również wpływa koszty poprzez obniżenie wysokości opłat za energię. Dodatkowym atutem jest własna ładowarka pokładowa, czyli możliwość ładowania praktycznie w każdym miejscu, gdzie jest dostęp do gniazda siłowego, co jest szczególnie ważne w miejscach bez dostępu specjalistycznej infrastruktury.

  1. Możliwość wsparcia rodzimej gospodarki czyli wybór autobusu, którego zakup nie jest związany z natychmiastowym transferem środków finansowych za granicę. Warto zaznaczyć, że ponad 60 % komponentów zastosowanych przy konstrukcji autobusu Pilea jest wyprodukowanych w Polsce. Co ważne autobus został od początku zaprojektowany jako autobus elektryczny, a nie zaadoptowany ze spalinowych starszych modeli.

Zatem rozpoczęcie przygody z eksploatowaniem zeroemisyjnego autobusu nie było nigdy tak łatwe, praktycznie w każdej jednostce samorządowej, oczywiście pod warunkiem posiadania lub uzyskania środków finansowych.

Skip to content