Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Witkac przełamuje bariery

Artykuły

Wychodząc naprzeciw trudnej sytuacji związanej z pandemią, postanowiliśmy wesprzeć samorządy. Nasze rozwiązania chmurowe zaoferowaliśmy zupełnie nieodpłatnie. Zapotrzebowanie na takie usługi jest bardzo duże. Zwłaszcza, gdy tak jak w naszym przypadku oferujemy pełne, eksperckie wsparcie w zakresie wdrożenia – pisze Marcin Dadel – twórca systemu informatycznego Witkac.pl

Marcin Dadel – socjolog, przedsiębiorca, trener i konsultant organizacji pozarządowych, podmiotów ekonomii społecznej i organów administracji publicznej. Twórca systemu informatycznego Witkac.pl oraz współtwórca portalu www.ngo.pl

Pandemia zaskoczyła wszystkich. Przedsiębiorców, samorząd i obywateli. Znaczące ograniczenie możliwości załatwiania prostych spraw bezpośrednio zmusiło nas do technologicznego skoku i przeniesienia wielu aktywności online. Okazało się, że stosunkowo niewielkie wykorzystywanie zdalnej komunikacji na linii obywatel-urząd w mniejszym stopniu związane było z ograniczeniami technicznymi, a w zdecydowanie większym z barierami mentalnymi.

O e-gospodarce napisano wiele tekstów. Pewnie każdy z nas byłby w stanie wymienić korzyści płynące z realizacji usług publicznych w chmurze: ograniczenie kosztów, zmniejszenie błędogenności procedur, dbałość o środowisko. Konieczność cyfryzacji potwierdza aktywność państwa i samorządów we wdrażaniu kolejnych możliwości dla obywateli, gdzie jednym z najbardziej spektakularnych polskich osiągnięć jest elektronizacja procedur rozliczania podatków (e-pit, JPK) czy ubezpieczeń społecznych (PUE ZUS). Jednak cały czas wiele czynności, zwłaszcza w mniej popularnych usługach publicznych, dokonywanych jest w formie tradycyjnej. W tym wypadku współgrają ze sobą dwie bariery – z jednej strony ta mentalna, oparta o przyzwyczajenie do papieru (zarówno po stronie urzędników jak i obywateli), z drugiej strony finansowa – informatyzacja kojarzy się z ponoszeniem dużych kosztów wdrożenia i utrzymania usługi.

Rynek dość skutecznie stara się te bariery niwelować. Pandemia i ograniczenia z nią związane przyspieszyły te procesy. Rozszerzający się pakiet usług chmurowych pozwala w znaczący sposób ograniczyć koszty wdrożeń, a wymuszona konieczność zdalnego załatwiania spraw odsuwa owo „przywiązanie do papieru”.

W naszej firmie, wychodząc naprzeciw trudnej sytuacji związanej z pandemią, postanowiliśmy wesprzeć samorządy. Zaproponowaliśmy nasze rozwiązania chmurowe, które przenoszą niektóre procedury w świat elektroniczny zupełnie nieodpłatnie. Widzimy, że zapotrzebowanie na takie usługi po stronie samorządów jest bardzo duże. Zwłaszcza, gdy tak jak w naszym przypadku oferujemy pełne, eksperckie wsparcie w zakresie wdrożenia.

Gdyby zatem szukać jakichkolwiek pozytywnych stron, związanych z COVID-19, to należy wskazać zdecydowaną zmianę nastawienia do wdrażania rozwiązań cyfrowych w dotychczas tradycyjnie realizowanych procesach w relacji urząd-obywatel.

Skip to content