Od stabilnej bazy do wielkich projektów – tylko ta kolejność pozwoli zrealizować wizję rozwoju kolei

Trwają zaawansowane prace nad polską częścią Rail Baltica, w sierpniu PKP Cargo podpisało memorandum o współpracy z chińskim miastem Zhengzhou, jednym z głównych węzłów nowego Jedwabnego Szlaku, projekt lotniczo-kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego nabiera coraz konkretniejszych kształtów, także jeżeli chodzi o personalia osób odpowiedzialnych za projekt (jak ostatnio zapowiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Mikołaj Wild, prezesem spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie Jacek Bartosiak).

Ambitnego celu najważniejszych graczy w przemyśle kolejowym, by uczynić kolej podstawą rozwoju gospodarczego nie da się zrealizować bez dobrej strategii. O tej strategii dyskutowano podczas panelu Od stabilnej bazy do wielkich projektów – tylko ta kolejność pozwoli zrealizować wizję rozwoju kolei, moderowanego przez Michała Broniatowskiego z Politico.eu. Padały pytania o to, co zapewni najwyższą jakość i efektywność polskiej kolei i jaką rolę w realizacji wielkich projektów inwestycyjnych, takich jak CPK oraz rozwój szlaków handlowych (Rail Baltica, Jedwabny Szlak) pełni sprawnie działająca infrastruktura kolejowa. Oczywiście była również mowa o bezpieczeństwie, bo stan infrastruktury kolejowej wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo przewozów kolejowych. Biorący udział w panelu Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka i ekspert od długofalowych strategii mówił w tym kontekście o wprowadzonych w ubiegłym roku rozwiązaniach na rzecz cyfryzacji pracy: Wszystkie pojazdy działają w sposób zaprogramowany, jest monitoring i możliwość alokacji online wszystkich pracowników, co pozwala reagować na nagłe zdarzenia. Przypomniał też, że w samym 2018 roku firma przeznaczy 300 mln złotych na inwestycję w sieć.

W gronie panelistów zasiedli również: Mirosław Antonowicz, członek rady nadzorczej PKP Cargo, Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego, Bogdan Rzońca, poseł i przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury i Aleksander Wołowiec, Członek Zespołu Doradczego, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wskazał on na kluczową rolę kolei w ambitnym planie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Port ma być  bowiem „wpięty” do sieci komunikacyjnej, której podstawą będzie sieć kolejowa. – Tak, będzie nowy tabor, koleją będziemy podróżować szybciej -mówił.