Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Nie tylko Praga, nie tylko Wrocław – rozwój turystyki i połączeń regionalnych [RELACJA]

Forum Przemysłowe

Połączenia regionalne znacznie poprawiają jakość życia mieszkańców ośrodków, które łączą. Umożliwiają im dostęp do usług publicznych oraz infrastruktury, dlatego zdaniem polskich i czeskich ekspertów należy zrobić wszystko, aby rozwijać takie połączenia pomiędzy oboma krajami.

Rozwój i promocja turystyki, jak również rozwinięcie siatki połączeń regionalnych było tematem dyskusji, w której udział wzięli: Rafał Baliński, dyrektor departamentu współpracy terytorialnej  w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Pavel Hečko , członek rady regionu kraju hradeckiego (Czechy), Tymoteusz Myrda, członek zarządu urzędu marszałkowskiego województwa dolnośląskiego,  Květa Vinklátová, członek zarządu miasta Liberec (Czechy), Jan Ilik  reprezentujący Koleje Czeskie oraz Jakub Wosik, Leo Express Polska, Sp. z o.o. Moderatorem dyskusji był Karol Przywara, dyrektor wydziału współpracy z zagranicą w urzędzie marszałkowskim województwa dolnośląskiego.

Pierwsze pytanie dotyczące tego, jak region liberecki przyciąga do siebie turystów, zostało skierowane do jedynej kobiety, która brała udział w tej dyskusji – Květy Vinklátovej. Członkini zarządu miasta Liberec podkreśliła, iż region liberecki przeżywa wzmożony ruch turystyczny w okresie zimowym. Wielu turystów przyjeżdża do kurortów zimowych w Harrachovie, jednak pozostałe regiony Czech w tym okresie notują znaczny spadek liczby odwiedzających ich osób. Vinklátová twierdzi, że aby przyciągnąć turystów do innych regionów Czech, należy być unikatowym oraz starać się pokazać turystom to, w czym dany region się specjalizuje, czym może się c hlubić. W przypadku Liberca mogą to być np. kryształy, jednak, aby stały się marką promującą region, należy włożyć wiele pracy w edukację w obszarze promocji zorientowaną na producentów kryształów, którzy do tej pory byli typowymi rzemieślnikowi i z turystyką nie mieli nic wspólnego.

Kolejne pytanie dotyczące wzrostu liczby turystów wraz z rozwojem połączenia kolejowego Wrocław-Skalne Miasto, moderator skierował do Pavla Hečko. Członek rady regionu kraju hradeckiego zauważył, że wraz z rozwojem wspomnianego połączenia kolejowego, zdecydowanie wzrosła liczba turystów z Polski. Pociągi są przepełnione, trudno do nich wsiąść, a parkingi w Adršpachu są pełne samochodów z polskimi numerami rejestracyjnymi. Hečko został również zapytany, co w regionie hradeckim jest uznawane za produkt wart promowania wśród zagranicznych turystów, czy taką flagową marką są to zamki, czy może piwo? Radny odparł, iż region ten ma wiele do zaoferowania, zarówno miłośnikom zabytków, jak i miłośnikom piwa, bo prócz ciekawych obiektów  architektonicznych, na jego terenie jest zlokalizowanych wiele lokalnych browarów. Region opracował nawet mapę mapę regionalnych piwowarów.

Tymoteusz Myrda z kolei został zapytany o to, czy planowane na 20 grudnia tego roku otwarcie połączenia kolejowego Wrocław-Praga będzie mieć wpływ na rozwój turystyki po obu stronach granicy. W odpowiedzi przyznał, że widzi duży potencjał w tym połączeniu. Podkreśla jednak, że nie będzie to połączenie, które będzie zatrzymywać się w każdym, nawet małym mieście,  ale w „miejscach strategicznych”, czyli takich, w których w niewielkiej odległości od stacji znajdują się atrakcje lub szlaki turystyczne.

Z racji tego, iż nowe połączenie Wrocław-Praga będzie obsługiwane przez Leo Express, moderator zwrócił się do Jakuba Wosika, przedstawiciela Leo Express Polska, Sp. z o.o. Został on zapytany o oczekiwania przewoźnika w stosunku do tej linii i o to, jaki jest potencjał tego połączenia. Pytania dotyczyły również tego, czy możliwe jest powtórzenie sukcesu połączenia Kraków-Praga, które już od jakiegoś czasu prężnie działa. Wosik powiedział, że zdecydowanie widać potencjał tego połączenia i ma zamiar je rozwinąć. Jest przekonany, że rozkład weekendowy, od którego firma rozpocznie realizację połączeń, to nie wszystko, na co ją stać. Intencją Jakuba Wosika jest, by linia zapewniała połączenia regularne, ponieważ już teraz widać ogromne zapotrzebowanie wśród pasażerów.

Przywara pochwalił Koleje Czeskie za świetnie funkcjonujące połączenie Liberec-Szklarska Poręba, tym samym poprosił Jana Ilika, który przedsiębiorstwo to reprezentował, o informacje dotyczące funkcjonowania połączenia oraz, którzy turyści – polscy, czy czescy chętniej z niego korzystają. Ilik twierdzi, że rozwój połączeń kolejowych między Polską i Czechami to swoisty fenomen. Jeszcze 10 lat temu połączeń takich w ogóle nie było. Teraz możemy mówić o swoistym zaniku granicy, również tej mentalnej, a mieszkańcy obydwu krajów chętnie wybierają się do kraju sąsiada, aby lepiej go poznać. Jest przekonany, że Czechy i Polska mają wiele do zaoferowania i poprzez połączenie regionalne jest to bardziej dostępne dla turystów.

Rafał Baliński zaznaczył, że świetnie prosperujące połączenia regionalne znacznie poprawiają jakość życia ich mieszkańców oraz umożliwiają im dostęp do usług publicznych oraz infrastruktury. Podkreśla również, iż transport i turystyka są filarem współpracy polsko-czeskiej.

Ogólny przekaz dyskusji można sprowadzić do twierdzenia, że należy zrobić wszystko, aby rozwijać połączenia regionalne pomiędzy Polską a Czechami, bo dzięki nim oba kraje mogą wiele zyskać już dzisiaj i w przyszłości.

Skip to content