Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Jak epidemia koronawirusa wpłynęła na turystykę w Pradze?

Prague City Tourism

W porównaniu z innymi europejskimi metropoliami, miasto Praga jest specyficzne w wielu aspektach obszaru turystyki. To jest jeden z powodów, dlaczego kryzys spowodowany epidemią koronawirusa bardzo mocno uderzył w branżę turystyczną stolicy Czech.

Praga jest przede wszystkim w dużym stopniu uzależniona od zagranicznych turystów. Liczba odwiedzających z kraju wynosi ok. 15 proc. Pod tym względem Praga jest w znacznie gorszej sytuacji niż zdecydowana większość europejskich stolic, w których udział turystyki krajowej jest znacznie większy, np. Wiedeń (21,5 proc.), Paryż (49 proc.) czy metropolie państw Grupy Wyszehradzkiej, takie jak: Bratysława (31 proc.) bądź Warszawa (64 proc.).

Drugim powodem jest koncentracja czeskiej turystyki w stolicy. Praga generuje ok. 60 proc. PKB z turystyki w ramach całego kraju oraz stwarza miejsca pracy dla ok. 150 tyś. ludzi w tej dziedzinie. Dlatego nie ulega wątpliwości, że popularność Pragi wśród turystów może stanowić pewne zagrożenie dla tego miasta. I to jest przyczyną niezwykle wielkich strat ekonomicznych.

Oczywiście, straty odpowiadają liczbom turystów w bieżącym roku. W pierwszym kwartale 2020 r. przyjechało do Pragi 870 tyś. zagranicznych turystów, tzn. 30 proc. mniej niż w tym samym okresie w 2019 r. W drugim kwartale było to już tylko 138.187 gości, co oznaczało spadek o więcej niż 93 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r. i wyraźnie odzwierciedlało wpływ pandemii. W trzecim kwartale, dzięki letniemu sezonowi, liczba odwiedzających wzrosła do 746.290 osób, aczkolwiek stanowiło to o 67 proc. mniej niż w 2019 roku, w związku z czym nasze oczekiwania wobec okresu jesiennego i zimowego są sceptyczne.

Zmniejszenie liczby turystów wpłynęło na spadek liczby dochodów z turystyki w Pradze, co oznaczało, że z oczekiwanego rocznego przychodu 106.9 mln udało się osiągnąć jedynie 33,4 mln. Spadek ten wynika głównie z niższej sprzedaży w obszarze gastronomii i hotelarstwa, w których przychody były o połowę niższe w porównaniu z poprzednim rokiem (szacowany roczny spadek o co najmniej 18 mln), oraz obszarze usług rekreacyjnych, sportowych, kulturalnych i rozrywkowych (spadek przynajmniej 15.75 mln). Biura podróży spodziewają się spadku sprzedaży o 85-90 proc. w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy większość podmiotów pozostaje na rynku dzięki wsparciu z państwowych programów wsparcia, a zatem 12 proc. (ponad 100 podmiotów gospodarczych) zakończyło już swoją działalność. Według związku branżowego, w maju zamknięto 30 proc. miejsc noclegowych. We wrześniu 10 proc. (na chwilę obecną już 37 proc.) obiektów noclegowych rozważało zamknięcie. Biorąc pod uwagę obecny rozwój sytuacji, można się spodziewać zamknięcia ok. 50 proc. obiektów noclegowych do końca 2020 r. Spadły również przychody hoteli, w szczególności cztero- i pięciogwiazdkowych. Podczas gdy w poprzednim roku cena wolnego pokoju wynosiła przeciętnie ok. 70 euro, w 2020 r. było to tylko 17,50 euro od pokoju.

Kilka inicjatyw wsparcia i pomocy dla dotkniętych podmiotów zostało stworzonych na poziomie państwa oraz na poziomie gmin. W przypadku miast chodziło m.in. o zwolnienie z opłat za tarasy i handel uliczny, zwolnienie z opłat bądź zamrożenie czynszu za lokale użytkowe oraz zniesienie odsetek za zwłokę w płatnościach czynszu. Z programów państwowych zostały sfinansowane rekompensaty części utraconych zysków (maks. 2,75 proc.) oraz wynagrodzenia dla pracowników, dzięki czemu 90 proc. hoteli w Pradze utrzymało miejsca pracy dla swoich pracowników.

W celu wsparcia turystyki, organizacja Prague City Tourism zorganizowała kampanię At Home in Prague. Celem kampanii było zwiększenie krajowego ruchu turystycznego poprzez zachęcanie gości do zbiorowego zakwaterowania w Pradze. Goście w ten sposób otrzymali darmowe bilety na główne atrakcje turystyczne. Na chwilę obecną z kampanii skorzystało ok 70 tys. turystów, dzięki czemu spadek w turystyce zmniejszył się nawet o 25 proc.

Obecnie trwający kryzys stanowi niewątpliwie duże wyzwanie dla każdego kraju. Jednocześnie pozwoliło to Pradze zastanowić się jaki rodzaj turystyki będzie pożądany, kiedy turyści znowu zaczną wracać do naszego miasta. Dlatego rada miasta zatwierdziła nową strategię turystyki przyjazdowej, która oparta jest na potrzebie zrównoważenia interesów ekonomicznych z jakością życia w Pradze oraz troską o dziedzictwo kulturowe. Nie wiemy, co nas jeszcze czeka, natomiast rozumiemy, że bez zrównoważonego rozwoju turystyka nie będzie miała przyszłości.

Prague City Tourism (PCT) jest spółką akcyjną należącą w 100% do Miasta Pragi oraz oficjalną organizacją zarządzającą turystyką w Pradze. Jej głównym celem jest wspieranie zrównoważonej turystyki krajowej i zagranicznej w stolicy Czech. Prague City Tourism jest członkiem międzynarodowej organizacji ECM (European Cities Marketing).

Skip to content