Budowa globalnych marek przez polskich przedsiębiorców
2024-09-27
W ramach XXXIII Forum Ekonomicznego odbył się bardzo ciekawy panel zatytułowany: „Budowa globalnych marek przez polskich przedsiębiorców”. Wydarzenie powstało pod patronatem: Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG) i odbyło się w ramach ścieżki „Gospodarka”.
W ramach XXXIII Forum Ekonomicznego odbył się bardzo ciekawy panel zatytułowany: „Budowa globalnych marek przez polskich przedsiębiorców”. Wydarzenie powstało pod patronatem: Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG) i odbyło się w ramach ścieżki „Gospodarka”.
W skład dyskusji wchodzili: Artur Wiza, Wiceprezes Zarządu, Asseco Poland S.A.; Paweł Dziekoński, Wiceprezes Zarządu, FAKRO; Katarzyna Dubno, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych, ESG i Ekonomiki Zdrowia, Adamed Pharma; Adam Sikorski, Prezes Zarządu, Unimot S.A.; Michał Broniewicz, Wiceprezes Zarządu, Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych (RPPG); Arkadiusz Brzostowski, Chief Growth Officer, Kazar Group Sp. z o.o. Panel moderowała: Małgorzata Lewandowska, Profesor w Katedrze Zarządzania Międzynarodowego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Pani Profesor Małgorzata Lewandowska rozpoczęła w bardzo interesujący sposób. Zadała Chatowi GPT pytania o charakterystykę i ocenę firm, których przedstawiciele uczestniczyli w dyskusji. Następnie poprowadziła dyskusję w kierunku wyzwań stojących przed firmami i branżami reprezentowanymi w dyskusji.
Arkadiusz Brzostowski podkreśla, że w Polsce nie ma miejsca na otwarcie sklepów Kazar i muszą znaleźć sposób jako marka premium, jak to zwalczyć. Naturalnie nasuwa się więc pomysł poszerzenia rynku poprzez zagraniczną ekspansję. „Jednym z pomysłów jest wejście na zagraniczny rynek z jakościowym produktem. Kolejne wyzwania dotyczą technologii i niespójności rozliczeń w państwach europejskich, których naruszenie może mieć poważne konsekwencje finansowe” – wytłumaczył prezes firmy Kazar. W zakresie technologicznym przedsiębiorca widzi jednak kiepskie wsparcie systemowe państwa.
Artur Wiza dostrzegł, że rywalizacja o pozycję na krajowej arenie jest zaciekła, nie wspominając już o rynku międzynarodowym. Widzi jednak ogromny potencjał w ekspansji na rynki nieoczywiste a dysponujące ogromnym potencjałem konsumpcyjnym. Powołał się na przykład z firmy Asseco, która obecna jest na rynku afrykańskim.
Katarzyna Dubno przedstawiła ekspansję zagraniczną w realiach branży medycznej, która jest wysoko regulowana, a regulacje poszczególnych państw i obszarów diametralnie się od siebie różnią. Na wielu rynkach przepisy prawa są barierą do pokonania, a czasem bywa, że Polska jest dyskryminowana za przynależność do UE. Bardzo ważnym jest wsparcie rodzimego rynku i ustawodawcy oraz Unii jako całości. Prelegentka zauważa także deficyt wsparcia w ekspansji zagranicznej np. od Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które w Polsce włącza się w promocję rodzimych marek zdecydowanie mniej niż analogiczne ministerstwo z Niemiec.
Paweł Dziekoński przyznał, że w FAKRO dokonali globalnej zmiany pozycjonowania marki i w pewnych aspektach można ich nazwać marką globalną. Jak dodaje jest to element strategii, który sprawił, że są ważniejszym graczem w wielkiej grze branżowej. Jednak ekspansja zewnętrzna łączy się także ze wzrostem kosztów i zmianami w samych produktach, które muszą zostać dostosowane do lokalnych potrzeb co powoduje wzrost ich jakości, zróżnicowanie i wzrost ceny produktu.
Michał Broniewicz, na pytanie o sposoby zachęcania przedsiębiorstw do zagranicznej ekspansji, poruszył temat poprawy konkurencyjności na rynku wewnętrznym. Jak powiedział ekspert, RPPG podejmuje działania na polskim rynku, aby poprawić konkurencyjność polskiej gospodarki i prawo podatkowe było bardziej transparentne. „Działamy na gruncie ochrony konkurencji, gdzie Polska ma jeden z wadliwych systemów, a UOKiK nie interweniuje w przypadkach na agresję konkurencji” – wytłumaczył jeden z panelistów.
Adam Sikorski zachęca do szukania benchmarków w dyplomacji ekonomicznej. To właśnie tam widzi największe pole do poprawy. UNIMOT stara się działać na rynkach „egzotycznych”, gdzie regulacje i system prawny nie jest stabilny. Panelista oczekuje szerokiej strategii państwa oraz wieloaspektowego wsparcia Polski, a także pomocy w zakresie doradztwa handlowego np. PAIH-u. Warto uczyć się także od firm, które już osiągnęły sukces w podobnej branży oraz uczyć się od państw które słyną z dyplomacji ekonomicznej, co zdecydowanie poparł Artur Wiza.
Michał Broniewicz widzi niewykorzystany potencjał w wizytach zagranicznych i w Polsce. Liczy na usprawnienie współpracy pomiędzy politykami a przedsiębiorcami. Odwołuje się do wizyty wicepremiera, czy premiera w Chinach. To właśnie przez takie działania Polska jest często omijana w lukratywnych kontraktach.
Katarzyna Dubno zwraca uwagę na pracę parlamentarzystów. „Posłowie działają ponadpartyjnie i są bardzo zainteresowani. Starają się promować polskie firmy na rynkach, w których ekspasję wierzą. Prosili o briefing, pomoc i układali spotkania były stawiane pod kątem problemów ” – rozwinęła wątek Dyrektorka ds. Relacji Wewnętrznych w firmie Adamed.
Na końcu padło pytanie od moderatorki, jaki jest model decyzyjny i nawiązywania relacji za granicą. Arkadiusz Brzostowski radzi, aby w swojej branży porównywać się do innych. W branży modowej jest to obserwowanie, gdzie największe marki są obecne, być tam gdzie oni i konkurować z nimi.
Adam Sikorski proponuje korzystać z doświadczenia starszych kolegów i marek, ponieważ podstawowa wiedza jest przeważnie taka sama, a może być niezwykle wartościowa. Zachęca do digitalizacji handlu i wyjście na globalny rynek. Do tego potrzebne jest profesjonalne podejście do tematu.
W przypadku strategii wejścia, Arkadiusz Brzostowski wyróżnił, że na polskim rynku nie było wydeptanych ścieżek. „Kazar był pierwszy, który zaczął z nich korzystać. Jesteśmy najlepiej sprzedająca się polska firma na Zalando, więc korzystajmy z rozwiązań największych firm” – pochwalił się właściciel marki. Kazar jako trendsetter planuje większą ekspansję poprzez obecność w strefie cyfrowej i budowę świadomości marki.
ul. Solec 85
00-382 Warszawa
22 583 11 00
Projekt „Małopolska Startup Rocket” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020.Wartość projektu 1 030 625,00 zł w tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 876 031,25 zł