Znaczenie kultury w obliczu komercjalizacji

Cyfryzacja i komercjalizacja we współczesnym świecie umożliwiają dostęp do produktów medialnych na szeroką skalę. Kultura, kiedyś kojarzona głównie z dobrami niszowymi, cieszy się obecnie dużą popularnością. Masowe wydarzenia, sprzedaż obrazów czy płyt z muzyką na szeroką skalę, sprawiają, że coraz częściej jest ujmowana jako element przemysłu. Nowinki mają na celu przykucie uwagi mas. O jej wizerunku i wartości rozmawiać będą goście XXIX Forum Ekonomicznego.

Zmiany wizerunku kultury nastąpiły wraz z rozprzestrzenieniem się wynalazków technologicznych. Telewizja, muzyka popularna, film, programy rozrywkowe masowo wpływają na obraz rzeczywistości oglądających, zmieniając ich gust, co znowu oddziałuje na popyt na kolejne produkty medialne. W efekcie coraz częściej słyszy się o zjawisku homogeniczności kultury. Czy jest to efekt jej komercjalizacji? Odpowiedzi na to pytanie poszukiwać będą goście Forum w trakcie dyskusji: „Czy kultura to już przemysł?”

W ramach panelu wystąpią między innymi: sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP – Wojciech Kolarski, senator Jerzy Fedorowicz, dyrektor wykonawczy Ukraińskiego Funduszu Kultury – Yulia Fediw, sekretarz generalna Norweskiego Forum Kultury – Hege Knarvik Sande, dyrektor Centrum Spotkań Kultur – Grzegorz Orzełowski i przewodniczący Państwowej Rady Języka i Kultury w Gruzji – George Alibegashvili.

Rozwój nowych mediów ma wpływ na rozmaite dziedziny życia. Ich odbicie widać również w kulturze. Wraz z nowinkami technologicznymi rośnie dostęp i sukces wyrobów twórczych, co przekłada się na możliwości i zyski komercyjne. Tylko w tym roku ogłoszono kolejny rekord w kategorii – najbardziej kasowy film w historii. Najnowsza produkcja amerykańskiego studia Marvel: Avengers: Endgame zarobiła już 2,79 miliarda dolarów. Z kolei największe wydawnictwo muzyczne Universal Music Group tylko w pierwszym kwartale 2019 roku, zarobiło ponad 1,37 miliarda dolarów.

Universal Music największą część przychodów firma zanotował dzięki działalności streamingowej. Pokazuje to nową ścieżkę, dzięki której rozprzestrzenia się kultura i jej współpracę z cyfryzacją. Umasowienie kultury i jej możliwości budżetowe wpływają również na jej formę i pracę artystów. Przykładem tego są koncerty, w których bierze udział kilkadziesiąt tysięcy ludzi bawiących się w olbrzymich halach czy na stadionach. Często są to już nie tylko pokazy umiejętności wokalnych, ale przede wszystkim show, na które składają się stroje występujących, scenografia, gra świateł i choreografia. Jaki wpływ na wizerunek kultury ma rynek przemysłu, w którym uczestniczy? Czy jej rozprzestrzenienie przynosi korzyści dla jakości jej wyrobów?  O tym już na początku września w Krynicy Zdroju.