V Europejski Kongres Samorządów to doskonałe miejsce do ogłoszenia Złotej Listy Polskiego Zdrowia. Podczas specjalnej gali nagrody wręczone zostały dziesięciu najlepszym markom medycznym w naszym kraju. Pełną listę będzie można przeczytać już w najbliższym wydaniu miesięcznika Forbes.

Najcenniejszą markę w polskiej służbie zdrowia ma Luxmed. Jej wartość to niemalże miliard złotych. Łączna wartość 50 najcenniejszych brandów zdrowia to 6,6 mld zł wynika z przygotowanej na zlecenie Instytutu Studiów Wschodnich pierwszej na polskim rynku profesjonalnej listy najważniejszych marek w ochronie zdrowia. Właściciele najcenniejszych marek otrzymali dyplomy i nagrody 8 kwietnia podczas Europejskiego Kongresu Samorządów w Krakowie. Partnerem listy jest Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego (PZPPF).

ZŁOTA LISTA ZDROWIA

Zdaniem Anny Rulkiewicz, prezes Luxmed Sp z o o, najcenniejszej marki w sektorze ochrony zdrowia: – Dobra marka to najważniejsza sprawa. Budujemy ją przede wszystkim poprzez dobre doświadczenia pacjenta ze współpracy z naszą firmą. Dbamy o to, by polecali nas innym. Dlatego szybko identyfikujemy nie działające czynniki, szukamy co można polepszyć i w jaki sposób poprawić satysfakcję pacjenta.

Wartość marek ze Złotej Listy szacowała firma doradcza Acropolis. Przy wyliczeniach ich wartości wykorzystano powszechnie stosowaną metodę opłat licencyjnych (hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik marki, gdyby korzystał z niej w ramach umowy licencyjnej). Źródłem danych na temat przychodów marek były: firma IQVIA (leki OTC, czyli tzw. over-the-counter, a więc wydawane bez recepty), Ranking Firm Zdrowia publikowany jesienią ub.r. przez Business Insidera, oraz ankiety nadesłane przez właścicieli marek. Stawki procentowe oszacowano w oparciu o rynkowe benchmarki oraz siłę marek obliczoną na podstawie wyników dedykowanego badania konsumenckiego. Badanie opinii na temat 135 marek zrealizował w marcu tego roku ośrodek badawczy IBRIS.

W zestawieniu znalazło się ostatecznie 75 największych marek, w tym: 54 leki OTC, 12 szpitali i klinik, siedem sieci aptecznych, oraz dwa laboratoria diagnostyczne.

Warto tu uczynić pewne zastrzeżenie. Otóż aptekom prawo zabrania się reklamować, co w oczywisty sposób zmniejsza ich rozpoznawalność, a w konsekwencji negatywnie wpływa na wycenę. Zupełnie inaczej jest w przypadku leków, których reklamy zalewają wszystkie kanały telewizyjne.

Należy też wspomnieć, że sieci apteczne niechętnie udostępniają dane o swoich przychodach i przychodach aptek, które działają pod ich szyldem (franczyza).

Zrezygnowaliśmy z publikacji wartości marek producentów leków, choć przebadaliśmy postrzeganie i przychody około 20 największych z nich. Okazało się jednak, że ich nazwy, często bardzo znane na świecie, w Polsce są słabo rozpoznawalne – zwłaszcza w porównaniu do produkowanych przez nie leków.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną listą 75 najcenniejszych marek w ochronie zdrowia.

Więcej w najnowszym wydaniu miesięcznika Forbes oraz na forbes.pl