Wolność w obliczu zmian XXI wieku

Znaczenie wolności w XXI wieku przechodzi rewolucję. Możliwość dostępu do szerokiego zasobu informacji, może okazać się pułapką dla kształtowania opinii publicznej. W jaki sposób techniki manipulacyjne wykorzystywane są we współczesnych mediach wpływają na decyzje społeczne? O ich znaczeniu w obliczu wolności rozmawiać będą goście w Krynicy, podczas XXIX Forum Ekonomicznego.

W 2009 roku Christopher Nolan nakręcił jeden z większych hitów filmowych ostatnich lat – „Incepcja”. Filmowa fabuła skupia się na manipulacji, poprzez wchodzenie w sny i zaszczepianie idei. I chodź produkcja ta należy do nurtu surrealistycznego, również w obecnym świecie możemy mówić o zachodzących zjawiskach manipulacji i wpływania na opinię publiczną, dzięki rozwojowi technologii. O znaczeniu wolności w dzisiejszych czasach i wpływie mechanizmów manipulacyjnych rozmawiać będą goście XXIX Forum Ekonomicznego.

W dyskusji „Kultura wolności. Wczoraj i dziś” udział wezmą między innymi: poseł na Sejm RP – Piotr Babinetz, deputowany francuskiego Zgromadzenia Narodowego – Frédéric Petit, ekspert ds. Polski w Instytucie Badań Historii i Transformacji Ustrojowej i Archiwum – Attila Szalai czy dyrektor generalny Leda Publisher s. r. o – Alexander Tomsky.

Wolność jest jedną z naczelnych wartości społecznych. Art. 54 Konstytucji RP mówi, że każda osoba ma prawo do wyrażania poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Jak wygląda jednak wartość tego zapisu w obliczu dostępu do mediów masowych? Doniesienia z obszaru inżynierii społecznej pokazują w jaki sposób nowe technologie pomagają w kształtowaniu opinii publicznej. Do zwykłych mechanizmów socjotechnicznych zalicza się wywieranie opinii przez zdanie większości, przedstawianie pozornego wyboru, selekcję faktów, korzystanie ze stereotypów, umiejscawianie społecznego dowodu słuszności. Szczególnie widoczne jest to po przeanalizowaniu działań handlowców i telemarketerów.

Co się jednak dzieje po połączeniu takiego sposobu myślenia z technologią? Łatwo zauważyć ich skutek, podczas obserwacji rozwoju marketingu sieciowego. Obecne możliwości pomagają nie tylko w dotarciu z informacjami do mas. Są również środkiem do pozyskania informacji o nich. A to okazuje się już większym problemem. Dowodem na to są liczne doniesienia i ostrzeżenia o wycieku danych. Wisienkę na ich torcie stanowi Afera Cambridge Analytica – firmy, która miała wpływać na wyniki wyborów w USA za pomocą danych użytkowników Facebooka. Biorąc pod uwagę zachodzące procesy medialne, warto przeanalizować bezpieczeństwo wolności w XXI wieku. Będziemy tego świadkami podczas najbliższej edycji Forum Ekonomicznego.