Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Warsztaty dziennikarskie i medialne w ramach projektu „Profesjonalizacja, rozwój i wsparcie mediów polonijnych na Islandii”

Forum Ekonomiczne

Fundacja Instytut Studiów Wschodnich wraz z partnerem Iceland News Polska realizuje projekt PROFESJONALIZACJA, ROZWÓJ I WSPARCIE MEDIÓW POLONIJNYCH NA ISLANDII. Projekt współfinansowany w ramach sprawowania opieki Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą.  Na Islandii w dniach 21-26 lipca trwały warsztaty dziennikarskie i medialne. 

W ramach projektu na Islandię przyjechali dziennikarze Aleksandra Kaczkowska z Programu Trzeciego Polskiego Radia, Tomasz Kowalski z Sądeczanin.info oraz na zaproszenie Iceland News Polska Kaśka Paluch z Onet.pl. W dniach 21-26 lipca trwały warsztaty dziennikarskie, medialne i z zakresu grafiki.

Warsztaty: Media w Internecie

Podczas pierwszego dnia warsztatów z Iceland News Polska w Reykiaviku spotkaliśmy się z grupą osób prowadzących blogi, strony informacyjne oraz firmowe profile na Faceboku, zainteresowanych metodami organizacji i uwarunkowaniami działania redakcji newsowego serwisu internetowego. Tomasz Kowalski redaktor naczelny Sądeczanin.info przedstawił na podstawie doświadczeń z polskich serwisów informacyjnych (w24.pl, naszemiasto.pl, se.pl, wp.pl) a także serwisów dla Polonii (polishexpress.co.uk) podstawowe zasady służące osiągnięciu wyższych parametrów ruchu. Wśród nich: elementy tworzenia treści z uwzględnieniem wymogów Google, metody osiągnięcia wysokich pozycji materiałów w wynikach wyszukiwania, aplikacje i serwisy służące dziennikarzom do trafnego odczytywania trendów oraz sposoby organizacji pracy redakcji w ten sposób, by wykorzystać wszystkie te czynniki.

Jaka treść jest przez użytkownika serwisu uważana za najbardziej interesującą? Co powinniśmy zrobić, by czytelnika nie tylko przyciągnąć, ale zatrzymać na dłużej, skłonić do „przeklikania się” się przez wiele stron? To pytania, na które szukaliśmy wspólnie najlepszych odpowiedzi.  Zaleźliśmy też wiele sposobów na to, by tworzyć treść użyteczną. Taką, która da użytkownikowi polonijnego serwisu informacyjnego konkretne korzyści.

Aby wszystkiego tego nie robić „na nosa”, przyjrzeliśmy się też metodom mierzenia parametrów ruchu w serwisie. Oczywiście, korzystając z bezpłatnych, acz najdokładniejszych narzędzi. Znaleźliśmy najważniejsze: co mierzyć i na co zwracać szczególną uwagę, jak reagować i co poprawiać w pierwszej kolejności – to był cel tego etapu warsztatów.

Warsztaty: Grafika komputerowa

Piątkowe warsztaty prowadziła Justyna Grosel. Jako specjalista w dziedzinie grafiki komputerowej poprowadziła uczestników warsztatów przez niuanse tworzenia banerów internetowych. Wąski zakres tematyki spotkania okazał się dla wszystkich sporą dawką wiedzy. Omówione zostały wszystkie aspekty przydatności banerów internetowych, zasady ich tworzenia oraz umieszczania w przestrzeni strony internetowej, prowadzące do najlepszego możliwego oddziaływania na internautę, czyli kliknięcia. Drugą częścią wykładu były warsztaty z grafiki.

Uczestnicy sobotniego spotkania, podzieleni na grupy, otrzymali materiały, dzięki którym mogli stworzyć banery internetowe reklamujące wydarzenia na Iceland News Polska, będące składową polsko-islandzkiego projektu. Różnorodne pomysły, przedstawione w postaci makiet i omówione przez kolejne grupy, zostaną przetworzone na formę cyfrową przez prowadzącą wykład, a najlepsze z nich zastąpią dotychczasową grafikę na portalu informacyjnym Iceland News Polska.

Warsztaty: Media społecznościowe – nowa forma przekazu

Sobotnie warsztaty prowadził Tomasz Kowalski. Żywą dyskusję wywołało omówienie metod monetyzacji ruchu w serwisie, a także przedstawienie praktycznych doświadczeń w zakresie content marketingu. Kiedy przychodzi moment, gdy prowadzenie serwisu, prowadzenie bloga czy profilu na FB zaczyna pochłaniać tyle czasu, że nie wystarcza go na dotychczasowe zajęcia, trzeba bowiem podjąć decyzję o profesjonalizacji. To pociąga jednak za sobą konieczność pozyskiwania pieniędzy. Gdzie się o nie starać, jak zaprezentować serwis, by potencjalny reklamodawca uznał go za doskonały nośnik również swojego przekazu? Przykładów nie brakowało.

Na zdjęciu: Aleksandra Kaczkowska (Program Trzeci Polskiego Radia), Kaśka Paluch (Onet.pl), Marta Magdalena Niebieszczanska – koordynator projektu na Islandii (Iceland News Polska), Justyna Grosel (Drakkar studio), Joanna Maria Czarnocka – koordynator projektu (Fundacja Instytut Studiów Wschodnich), Tomasz Kowalski (Sądeczanin.info)

Warsztaty: Prasa i dziennikarstwo radiowe 

Kolejnym elementem były warsztaty dotyczące rozwoju umiejętności dziennikarskich, nowych technik pisania i zasad prowadzenia kanałów mediów społecznościowych oraz poznania narzędzi pracy social media managera, na podstawie doświadczeń ze współpracy z polskimi portalami informacyjnymi i prowadzenia własnych serwisów.  Zajęcia prowadziła Kaśka Paluch, dziennikarka współpracująca m.in. z portalami Onet.pl i Noisey/Vice, redaktor naczelna Etnosystem.pl, na zaproszenie Iceland News. Omówiliśmy zasady nowego dziennikarstwa, modyfikacje jakie zmiany technologiczne z ostatnich czternastu lat rozwoju technologii wymogło na teorii dziennikarstwa. Poznaliśmy sposoby tworzenia tekstów w oparciu o własne subiektywne doświadczenia i nowoczesne formy publicystyki jak gonzo czy immersion journalism. Zaznajomiliśmy się także z narzędziami, które umożliwiają i ułatwiają tworzenie atrakcyjnych treści na kanały social media oraz zarządzanie nimi w wielu serwisach. Jak napisać dobry tekst, jak przyciągnąć czytelnika, dlaczego lead nie powinien wyjaśniać wszystkiego, jakie warunki nowoczesny materiał dziennikarski powinien spełniać, by być atrakcyjnym dla czytelnika? Jakie zabiegi stosować, by użytkownik portalu chciał z nami zostać jak najdłużej? Odpowiedzi na te pytania poznawaliśmy w trakcie konwersatorium.

Warsztatowicze przygotowali się również do udziału w sondzie ulicznej, która przeprowadzona została przy okazji odbywającego się tego dnia w Reykjaviku Slut Walk. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób przeprowadzać rozmowy z uczestnikami wydarzeń i jak zdobywać informacje na zadany temat, opowiedziała o tym Aleksandra Kaczkowska z Programu Trzeciego Polskiego Radia. Z materiałów zebranych podczas marszu na koniec dnia przygotowaliśmy artykuł prasowy na portal Iceland News wzbogacony o zdjęcia fotoreporterskie i materiały do mediów społecznościowych (Instagram) oraz o nagrania wywiadów z uczestnikami wydarzenia. Pozostała część uzyskanych informacji i materiałów będzie mogła posłużyć do tworzenia różnych artykułów dziennikarskich w przyszłości.

Ostatnie dni warsztatów prowadzone przez Aleksandrę Kaczkowską skupione były na rozwoju techniki emisji głosu, zasad prowadzenia audycji i czytania wiadomości na antenie. Uczestnicy mieli niepowtarzalną okazję wziąć udział w nagraniach materiałów newsowych. Warsztaty praktyczne zakładały ćwiczenie głosu, nagrywanie, montowanie i pracę z dźwiękiem. Zajęcia miały na celu pokazanie zestawu narzędzi, dzięki którym rozwija się serwis radiowy atrakcyjny dla słuchacza.

Materiały powstałe podczas warsztatów będą dostępne na stronie partnera projektu Iceland News Polska: www.icelandnews.is

Zapraszamy do obejrzenia galerii fotograficznej z warsztatów dziennikarskich w ramach projektu „Profesjonalizacja, rozwój i wsparcie mediów polonijnych na Islandii”.

Skip to content