W Krynicy o przyszłości infrastruktury transportowej w Europie

Autonomiczne ciężarówki mają już niedługo przejąć transport towarów, a kapsuły hyperloop, dalekie krewne tradycyjnych kolei, przewozić pasażerów w tunelach zawieszonych kilka metrów nad ziemią niemal z prędkością dźwięku. A jeśli to tylko mrzonki?

Nowe technologie obiecują transportowi bardzo wiele, ale być może przyszłość wcale nie należy do rewolucyjnych projektów, ale do rozwiązań sprawdzonych od lat.

Na XXVIII Forum Ekonomicznym w Krynicy o perspektywach stojących przed transportem rozmawiać będzie panel europejskich ekspertów najwyższego szczebla. Uczestnictwo w debacie Przyszłość infrastruktury transportowej w Europie zapowiedzieli między innymi szefowie resortów: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury w rządzie Mateusza Morawieckiego, Rokas Masiulis, minister transportu i komunikacji Łotwy, Dan Ťok, minister transportu Czech, a także prof. Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, spółki zarządzającej systemem viaTOLL, Mantas Bartuška, dyrektor generalny Kolei Litewskich i Dins Merirands, zastępca sekretarza stanu w łotewskim ministerstwie transportu.

Temat jest z pewnością ważny i aktualny. Transport to w dalszym ciągu jedno z największych wyzwań ekonomicznego rozwoju w Europie. Przez ostatnie lata byliśmy świadkami powstawania rewolucyjnych projektów i koncepcji dotyczących jego ewolucji. Czy to naprawdę możliwe, że duże ośrodki miejskie w Europie, takie jak Wiedeń i Bratysława, Warszawa i Łódź, czy Paryż i Londyn, zostaną połączone przy pomocy futurystycznych rozwiązań, takich jak hyperloop? Czy może funkcjonujące od lat, strategiczne systemy logistyki oparte na kolei, spedycji ciężarowej oraz samolotach będą w dalszym ciągu dyktować warunki na rynku?