Sportowy Samorząd – Dlaczego sport się opłaca?

Sport jest jedną z tych dziedzin ludzkiego życia, która łączy bez względu na poglądy, wiek czy kolor skóry. To także doskonała szansa na promocję. W wielu przypadkach sportowcy czy zespoły są jednymi z najlepszych ambasadorów miast a nawet całych regionów. Badania marketingowe pokazują, że tak dobrej prasy nie można sobie kupić tak tanim kosztem.

Przed panelem dyskusyjnym odbyła się prezentacja Justyny Janickiej z 1000 Realities. Tematem jej wystąpienia było wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości podczas szkoleń BHP. Pani Justyna przedstawiała zalety VR, która dzięki swojej innowacyjnej oraz o wiele bardziej przystępnej i interesującej formie, znacząco poprawia efektywność szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Główną tezą panelu było stwierdzenie, iż sport może stanowić świetną okazję do promocji miast i gmin, zaś same samorządy mogą pomóc w upowszechnianiu aktywności fizycznej wśród mieszkańców. Pytanie jednak brzmi, czy samorządy mogą wzbogacić się na sporcie? Dyskusję poprowadził Przewodniczący Sejmowej Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki – Ireneusz Raś. Wśród rozmówców znaleźli się: Zwycięzca Rajdu Dakar oraz Prezes Zarządu – Rafał Sonik, Sekretarz Generalny Automobile Club d’Italia – Francesco Tufarelli, Wicemer ds. Młodzieży i Sportu, a zarazem były karateka – Soufiane Sankhon , a także Marcin Animucki – Prezes Zarządu EKSTRAKLASA S.A.

Moderator rozpoczął od przypomnienia projektu „Orlik”, który dzięki stworzeniu 2300 obiektów w całej Polsce znacząco wspomógł rozwój regionalny w dziedzinie sportu i rekreacji. Realizacja projektu możliwa była dzięki podziałowi kosztów między szczebel centralny a lokalny. Ireneusz Raś postanowił zapytać jak powinno się budować takie projekty według gości i jak wygląda to w ich krajach?

Soufiane Sankhon zaczął od bardzo istotnych słów, iż „sport we Francji to nie gadżet, a kwestia fundamentalna”, na którą składają się wielkie tradycje uniwersyteckie, czynniki ekonomicznie oraz kulturalnie. Według francuskiego gościa sport jest motorem promocyjnym miasta, jak i doskonale rozwija kulturę fizyczną wśród mieszkańców, a także powoduje tworzenie nowych miejsc pracy. Podkreślił on również, że dziś wielki wpływ na kształt sportu maja telewizja oraz biznes, co zobrazował przywołując przykład hali widowiskowej Bercy, przemianowanej na Accor Arena, dzięki inwestycji sponsora. Jak później przypomniał Ireneusz Raś, powinniśmy uczyć się od Francuzów, gdyż 65% ich społeczeństwa uprawia sport.

Następny głos zabrał Francesco Tufarelli, dla którego był to już trzeci rok w Krakowie. Włoch jest zdania, iż „sport jest bardzo ważny dla miasta, gdyż pozwala na rozwój infrastruktury, promuje zdrowy tryb życia oraz pozytywnie wpływa na socjalizację”. Czasem jednak budowa obiektów sportowych jest problemem, gdyż nie zawsze gwarantuje zysk i dlatego niezwykle ważne jest, by stadiony budowane były dla profesjonalnych zawodników, amatorów, a także jako arena innych wydarzeń. Tufarelli przytoczył też przykład niedawnego Grand Prix Formuły E w Rzymie, które przyniosło pozytywne skutki dla promocji sportu, zdrowego trybu życia oraz ochrony środowiska. Całe miasto uczestniczyło w wydarzeniu, a jego organizacja dała lokalnym władzom jedynie pozytywy. Inny ważny punkt  wystąpienia włoskiego gościa to podkreślenie, iż w jego kraju sport profesjonalny finansowany jest ze szczebla centralnego (CONI – Włoski Komitet Olimpijski), zaś ten amatorski działa dzięki środkom pochodzącym z budżetów regionalnych.

Rafał Sonik, który sportowcem jest od dziecka, podzielił się swoim spostrzeżeniami z lat 90, kiedy to wrócił do sportu wyczynowego i zobaczył jak wielkie horyzonty przed samorządami otwiera sport. Dla zwycięzcy Rajdu Dakar sport to przede wszystkim podróże do małych miast i miasteczek. Jako przykład podał swoją współpracę z Chełmnem. W ramach współpracy z miejscowym klubem motorowym oraz gminą udało się nie tylko uratować klub przed likwidacją, ale również wypromować miasto oraz zadbać o szkolenie młodzieży. Kolejnym sukcesem było wprowadzenie zawodów enduro do Polski, w które włączyły się urząd marszałkowski i miasto Kraków. Jak jednak przyznał „organizacji wydarzeń sportowych na szczeblu lokalnym bardzo pomaga włączenie się w inicjatywę znanych osób”. Na koniec swego wystąpienia Sonik zaznaczył, iż bardzo cieszy go odkrycie ostatnich lat, czyli biegi charytatywne. Jest on zdania, że ich organizacja jest nie tylko wspaniałym przedsięwzięciem, gdyż czemuś służy, ale stanowi również doskonałą okazję do promocji samorządów, przywołując tu popularność organizowanej przez siebie „Tarnowskiej Dyszki”.

Jako ostatni w panelu głos zabrał Marcin Animucki z EKSTRAKLASY S.A, prezentując 4 obszary współpracy samorządu z klubami najwyższego szczebla rozgrywek piłkarskich w Polsce. Po pierwsze to promocja miasta dzięki klubom. Samorządy mogą wspierać kluby poprzez środki na podniesienie kapitału lub wykupienie przestrzeni reklamowej. Kolejny obszar to współpraca przy budowie infrastruktury. Zdaniem Animuckiego mamy dziś jedne z najlepszych stadionów w Europie,  a oprócz nowoczesnych obiektów miasta współfinansują również budowę akademii piłkarskich. Trzeci obszar to rozwój sportu wśród dzieci i młodzieży. W ubiegłym roku odbyły się 32 wydarzenia, w których udział wzięło około 30 tysięcy dzieci. Celem tego projektu jest promocja kultury fizycznej oraz szukanie nowego Lewandowskiego czyli wyszukiwanie talentów. Ostatnim punktem wymienionym przez Prezesa Zarządu EKSTRAKLASY S.A. jest współpraca z kibicami. Przykład może stanowić tu Gdańsk, który gwarantuje fanom darmowy przejazd na mecz komunikacją miejską, a jeden z tramwajów pomalowany jest w barwach miejscowej Lechii.

Jak pokazały stanowiska przedstawione w dyskusji, działalność samorządu w dziedzinie sportu może przynieść wiele korzyści nie tylko lokalnym władzom, ale i miejscowej społeczności, zatem warto podążąć w tym kierunku.