Społeczna odpowiedzialność biznesu – czy się opłaca?

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest efektem postępu krajów rozwiniętych. Firmy, które początkowo dążyły głównie do zysków, zostały zmuszone do konfrontacji z negatywnymi skutkami swoich działań. Dzięki temu wypracowany został model CSR. Jego celem jest kreowanie marki, która kojarzona jest z nie tylko wysoką jakością, ale i etyką. Jednak czy zarządzanie w celu osiągania zysków i prowadzenie działań etycznych idzie ze sobą w parze? O zrównoważonym rozwoju będą rozmawiać goście XXIX Forum Ekonomicznego.

Celem społecznej odpowiedzialności biznesu jest prowadzenie przedsiębiorstwa w sposób efektywny i jednocześnie zgodny z zasadami etyki. Jego funkcjonowanie ma być widoczne zarówno w polityce wewnętrznej firmy, która dba o pracowników, jak i zewnętrznej poprzez zaangażowanie w aktywność lokalną i dbanie o środowisko. Czy jednak taka działalność przedsiębiorstw, których głównym celem jest zysk, nie jest z założenia utopijna? O opłacalności i możliwościach tego zjawiska rozmawiać będą goście XXIX Forum Ekonomicznego.

W dyskusji: Społeczna odpowiedzialność biznesu – czy się opłaca? wystąpią: konsultant biznesowy i były już wieloletni prezes firmy Bakalland – Marek Moczulski, prezes zarządu Provident Polska – Agnieszka Kłos, prezes zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. – Krzysztof Kielec, dyrektor ds. partnerstwa biznesowego Innovation Norway – Eli Bleie Munkielien.

Główną ideą społecznej odpowiedzialności biznesu jest budowanie wizerunku marki, która działa zgodnie z interesem społecznym. Istnieją jednak spekulacje o autentyczności tego założenia. Czy możliwe jest etyczne kierowanie firmą, której głównym celem jest osiąganie zysków? Często można usłyszeć o zarzutach, że dane przedsiębiorstwa zdecydowały się na moralnie etyczne działanie, głównie w celu budowania dobrego PR-u. Tak było chociażby w przypadku Jamesa Camerona, który ufundował dwie wysokiej jakości protezy bioniczne rąk dla 13-letniej Tilly Lockey. Cała akcja miała miejsce w czasie premiery nowego filmu Camerona „Alita: Battle Angel”, a obdarowana nastolatka pojawiła się na pierwszym pokazie filmowym. Spora część fanów zarzuciła reżyserowi zagranie dobrym chwytem marketingowym. Pojawiły się jednak głosy, iż jeśli akcje marketingowe mają przynosić, na tyle pożyteczne społecznie skutki, to są one jak najbardziej popierane. Według wielu osób na tego typu działania trzeba patrzeć z różnych stron, a ostatecznie liczą się pozytywy, które może osiągnąć dzięki temu każda z zaangażowanych stron. O faktycznych wartościach etycznych takich posunięć i ich opłacalności rozmawiać będą goście podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego.