Ratunek dla Lufthansy

Dorota Kafara, Instytut Studiów Wschodnich

Nie jest tajemnicą, że jedna z najbogatszych niemieckich firm z powodu pandemii stanęła na skraju bankructwa. Negocjacje Lufthansy z Brukselą i Berlinem trwały od ponad 2 miesięcy. Z końcem maja Komisja Europejska zgodziła się na rządową pomoc dla Lufthansy Jednym z warunków pakietu ratunkowego jest to, że niemiecki przewoźnik będzie musiał oddać konkurencji część samolotów i prawa do ich obsługi we Frankfurcie i Monachium.

 

Autor zdjęcia: Kevin Hackert, pobrano z serwisu Unsplash.

 

W zamian za pakiet ratunkowy w wysokości 9 miliardów euro Lufthansa będzie musiała odstąpić konkurencji osiem samolotów, po cztery we Frankfurcie i w Monachium. Przewoźnik dysponuje w sumie 100 maszynami. Lufthansa odda również 24 tzw. sloty czyli prawo do przyjmowania i obsługi samolotów przed startem. W to miejsce będą mogły wejść inne firmy.[1] Ten tydzień można zatem stanowić „być albo nie być” jednego z największych przewoźników w Europie. Na posiedzeniu plenarnym akcjonariuszy zaplanowanym na 25. czerwca plan ma dostać „zielone światło”. Z racji na wagę zebrania, udział w posiedzeniu zapowiedziało wielu akcjonariuszy, w tym przedstawiciel, w tym jeden z głównych akcjonariuszy Heinz Hermann Thiele –  który, jak donosi Der Spiegel, krytycznie odnosi się do założeń pakietu pomocowego.[2]

W połowie czerwca niemiecki przewoźnik przedstawił plan redukcji zatrudnienia, który ma towarzyszyć pakietowi ratunkowemu. Firma zatrudniająca 138 000 pracowników planuje redukcje 22 000 etatów, aż o 12 000 więcej niż planowano. Połowa z redukowanych miejsc pracy ma pochodzić z Niemiec (Lufthansa jest właścicielem również austriackich i szwajcarskich linii lotniczych). Wielu pracowników zostało wysłanych na 3-miesięczny „Kurzarbeit”, czyli niemiecki odpowiednik polskiego „postojowego”, jednak, jak podkreśla zarząd firmy,  bez znaczącej redukcji personelu firmie nie uda się przetrwać największego w historii lotnictwa kryzysu finansowego. [3]

Plan ratunkowy dla Lufthansy to efekt tygodni negocjacji na zarządu z przedstawicielami rządu federalnego, komisji europejskiej oraz związków zawodowych szeregu firm-córek i podwykonawców. Z propozycją zmniejszenia pensji nawet o połowę na rzecz ratowania kondycji firmy wyszedł związek zawodowy pilotów. Warunkiem była gwarancja utrzymania miejsc pracy dla personelu pilotów.

Choć firma znacząco zmniejszy swoją flotę w najbliższych miesiącach – szacuje się że będzie ona liczyć o ok. 100 samolotów mniej, Lufthansa liczy powolne wzmożenie ruchu lotniczego wraz z wzrastającą chęcią przemieszczania się ludzi. Jak donosi tygodnik „Der Spiegel”, w ramach walki o powrót pasażerów w najbliższych 2-3 tygodni firma wprowadzi możliwość zrobienia testu na koronowirusa na lotniskach we Frankfurcie nad Menem i w Monachium. Zostaną im poddani odlatujący z nich pasażerowie, a wynik będzie znany w ciągu czterech godzin.[4] Usługa ta wiązałaby się z dodatkową opłatą ze strony pasażerów, a jej celem jest wypełnienie samolotu bez konieczności zostawiania pustych miejsc. Tym samym udało by się uniknąć znacznej podwyżki cen biletów spowodowanej właśnie tym ograniczeniem. Tymczasem, społeczne nastroje są znacząco inne –  jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez instytut badania opinii publicznej Civey na zlecenie tygodnika „Der Spiegel”, w tej chwili tylko 13,4 procent Niemców planuje przelot samolotem ze względów zawodowych lub prywatnych w ciągu najbliższych trzech  miesięcy. Zdecydowana większość z nich, bo aż 83,1 procent, na razie nie ma zamiaru skorzystać z usług jakichkolwiek linii lotniczych a aż 60 procent pytanych wprost wyraża strach przed lataniem w czasie panującej pandemii.[5] Decyzja o otworzeniu przestrzeni lotniczej  stanowi pewne światełko w tunelu dla przewoźników i nadzieję na to, że branża lotnicza będzie w stanie coś zarobić w czasie sezonu urlopowego.

 

 

 Źródła:

[1] https://www.dw.com/pl/bruksela-akceptuje-pakiet-ratunkowy-dla-lufthansy/a-53627073

[2] https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/lufthansa-verhandelt-weiter-ueber-job-abbau-a-ca73da69-00f6-42cc-9559-7010fdd06fd7

[3] https://taz.de/Lufthansa-in-der-Krise/!5692184&s=lufthansa/

[4] Za: https://www.dw.com/pl/der-spiegel-lufthansa-oferuje-testy-na-koronawirus-na-lotniskach-we-frankfurcie-i-monachium/a-53788607

[5] https://www.spiegel.de/wirtschaft/umfrage-zu-flugreisen-nur-wenige-deutsche-wollen-in-den-kommenden-monaten-fliegen-a-a4e709df-4265-467b-85f2-4c87504de9fc