Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Polacy chcą mieszkać mądrzej – relacja z debaty Forum Przemysłowego

Forum Przemysłowe

Trzech na czterech Polaków deklaruje, że chciałoby zainstalować w swoich domach rozwiązania smart home. Coraz częściej tę potrzebę starają się spełniać deweloperzy, którzy instalują inteligentne systemy w nowych mieszkaniach. Równolegle wiele osób wciąż nie wie, jakie korzyści może zagwarantować smart home. Zatem jak może wyglądać inteligentny dom i jakie płyną z niego korzyści? To pytania, na które odpowiadali paneliści dyskusji „Kompleksowe rozwiązania smart home w budownictwie – Polacy chcą mieszkać mądrzej”.

Moderator debaty Mikołaj Pertek, country manager Fibar Group SA powołał się na badania firmy Fibaro, z których wynika, że 3/4 Polaków chce żyć w mieszkaniu smart. Krzysztof Gawkowski doradca zarządu T4B odnosząc się do trendu smart, zwrócił uwagę na to, że inteligentny dom jest istotny także ze względu na niższe zużycie energii, a co za tym idzie ochronę środowiska. – Jednak smart home to nie tylko udogodnienia ale także wyzwania w kontekście kontroli życia człowieka przez maszyny. I to jest niebywale ważny temat w kontekście przygotowania się do ciągłego rozwoju technologii – dodał.

Waldemar Niedziela, business developer manager CBS z firmy Somfy ujął ten temat od strony wdrażania nowych rozwiązań ale przede wszystkim w zakresie zasadności ich stosowania. – Systemy smart home są niezwykle ważne w budownictwie senioralnym, szczególnie dlatego, że starzeje się nam społeczeństwo. Przykładem jest na przykład inteligentna podłoga, dzięki której dowiemy się chociażby tego, że starsza osoba upadła i potrzebuje natychmiastowej pomocy – mówił Waldemar Niedziela.

Z kolei dr David Kalisz z Collegium Civitas zwracał uwagę na to, jak nowe technologie zmieniają modele biznesowe nowoczesnych przedsiębiorstw, kiedy te technologie jesteśmy w stanie przyjąć oraz kto i w jaki sposób obsłuży te przedsiębiorstwa.

A co urządzenia smart miałyby przynieść potencjalnemu użytkownikowi? Mówił o tym Zygmunt Łopalewski, rzecznik na obszar Europy Wschodniej Whirlpool Corporation. – Urządzenia smart w branży AGD coraz częściej zaskakują w rozwiązaniach technologicznych. Zbliżamy się do granicy efektywności technologicznej tych sprzętów AGD ale zasadnicze pytanie brzmi: jak bardzo mają być one jeszcze zaawansowane? I czy będzie nam to potrzebne?

Krzysztof Gawkowski uważa, że największy potencjał jest w centrum danych. – Bo to z niego można się dowiedzieć, kiedy jesteśmy w domu, z czego korzystamy najczęściej. To ogromnie cenna wiedza. Jednym słowem, największym wyzwaniem jest i będzie Big Data – podsumował wątek.

A w którą stronę będzie podążać technologia smart? Paneliści uznali, że podstawą sukcesu jest otwartość producentów na swoje rozwiązania. Bardzo dobrym przykładem są takie rozwiązania, które dają realne oszczędności, przykładem jest chociażby oświetlenie ledowe budynków czy też parkingów.

David Kalisz podkreślił, że inteligentne urządzenia, które będą dopasowywane do naszego wzorca zachowań, dlatego konieczne jest uwzględnienie indywidualnego podejścia. – Nie są i nigdy nie będą to rozwiązania masowe – zaznaczył.

W konkluzji paneliści przyznali, że technologia smart zmierza do oszczędności czasu i pieniędzy. Urządzenia, które ułatwiają życie są coraz popularniejsze, szczególnie te, które oszczędzają nasz czas. Moderator jeszcze raz przypomniał badania, z których wnikało również, że klient oczekuje główne komfortu, oszczędności i bezpieczeństwa.

Partner panelu: Fibar Group SA

Skip to content