Pociągiem czy autobusem? Przyszłość połączeń regionalnych [RELACJA]

Spośród kilkudziesięciu paneli dyskusyjnych podczas IV Forum Przemysłowego w Karpaczu, dyskutowano także na temat: „Pociągiem czy autobusem? Przyszłość połączeń regionalnych”.

Moderatorem dyskusji był przedstawiciel Kolei Dolnośląskich S.A. Patryk Hałaszkiewicz. W dyskusji wzięli udział: Iwona Budych – przedstawicielka Stowarzyszenia Polsko-Niemieckiej Kolei Pasażerskiej, Tymoteusz Myrda – członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, dr Jeremi Rychlewski – Politechnika Poznańska, Damian Stawikowski – prezes zarządu Kolei Dolnośląskich S.A. oraz Patryk Wild – radny Sejmiku Wojewódzkiego Województwa Dolnośląskiego.

Dyskusja rozpoczęła się krótką prezentacją Patryka Wildy, w której mówca zaprezentował historię rozwoju kolei, jej zalet oraz konkurencyjności z transportem autobusowym. Radny Wild podkreślił, że kolej jest lepsza od transportu samochodowego pod względem komfortu oraz szybkości, mimo niedogodności jakim z pewnością jest brak możliwości dojazdu do każdego miejsca. Jednocześnie podkreślił, że świetnym pomysłem na promocję transportu kolejowego mogłyby być trasy turystyczne.

Hałaszkiewicz swoje pierwsze pytanie skierował do Tymoteusza Myrdy, zastanawiając się, czy w ogóle można porównywać transport kolejowy i autobusowy. Członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego we Wrocławiu zdecydowanie podkreślił, że te środki komunikacji nie powinny ze sobą konkurować, ale zarówno koleje jak i transport autobusowy powinny się uzupełniać. Za koleją przemawia również aspekt ekologiczny.

Prezes zarządu Kolei Dolnośląskich S.A. odpowiedział na pytanie dotyczące tego, co jest najważniejsze w transporcie kolejowym. Damian Stawikowski podkreślił, że kolej konkuruje z transportem samochodowym przede wszystkim na polu ekonomicznym – zwłaszcza jeśli chodzi o ekonomię czasu. W chwili obecnej pociągi mogą osiągnąć prędkość do 160 km/h, co znacznie oszczędza czas podróżujących.

Swoimi doświadczeniami o przewadze kolei nad transportem autobusowym podzielił się dr Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej. Według niego, w Wielkopolsce nie było konkurencyjności na płaszczyźnie połączeń kolejowych i autobusowych. Transport kolejowy w Wielkopolsce cieszy się ogromną popularnością, mimo że, przez długi czas pociągi jeździły bardzo wolno i ciągle brakowało środków finansowych na modernizację.

Patryk Wild został zapytany o to, czy transport autobusowy ma szansę przetrwać, i czy powinno się go stale modernizować. Według radnego Sejmiku Wojewódzkiego, należy rozwijać połączenia autobusowe, tam, gdzie istnieje potrzeba, tam, gdzie kolej nie może dojechać. Wild zdecydowanie podkreśla, że kolej jest bezpieczniejsza, bardziej niezawodna, kolej to cywilizacja. W kolei jest przyszłość, w autobusach jedynie jej namiastka.

Iwona Budych odpowiedziała na pytanie, czy istnieje przyszłość dla połączeń międzynarodowych (głównie na trasach Polska-Niemcy-Czechy). Przedstawicielka Stowarzyszenia Polsko-Niemieckiej Kolei Pasażerskiej przytoczyła wyniki ankiety, która została przeprowadzona po zamknięciu połączenia kolejowego Wrocław-Drezno. Jak wynika z badań, 92% ankietowanych zdecydowanie wybrało połączenie kolejowe, jako bardziej atrakcyjne na tej trasie.

Na koniec dyskusji moderator poprosił gości o krótkie podsumowanie całej dyskusji. Wszyscy uczestnicy zgodnie stwierdzili, że należy rozwijać połączenia kolejowe, zwłaszcza tam, gdzie jest na nie zapotrzebowanie. Autobusy powinny być uzupełnieniem połączeń kolejowych i powinny docierać do miejsc dla kolei niedostępnych. Jak podkreśliła Iwona Budych – dzięki temu możemy uniknąć „białych plam” na mapie komunikacyjnej Polski.

Tymoteusz Myrda podkreślił, że transfer kolejowy przeżywa renesans i powinien współdziałać z transportem autobusowym. Prezes Damian Stawikowski zaznaczył, że z czasem połączenia autobusowe mogą zaniknąć. To kolej jest niezawodnym środkiem lokomocji. Radny Wild stwierdził nawet, że transport autobusowy to „niedomóg cywilizacyjny”. To kolej jest przyszłością w transporcie.