Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Panel: Turystyka medyczna – czy potrzebujemy zagranicznych pacjentów czy oni potrzebują nas?

Forum Europa-Ukraina

Turystyka medyczna, tuż obok turystyki uzdrowiskowej, spa i wellness jest elementem turystyki zdrowotnej. Celem pacjentów przyjeżdżających z krajów wysoko rozwiniętych gospodarczo jest polepszenie stanu zdrowia połączone z wypoczynkiem, regeneracją sił fizycznych i psychicznych, odkrywaniem atrakcji i walorów turystycznych, a także rozrywką. Wymienione czynniki dają szansę na rozwój tej gałęzi turystyki mniej rozwiniętym gospodarczo państwom UE oraz Ukrainie.

Około 100 tysięcy Ukraińców każdego roku szuka możliwości leczenia zagranicą. Rocznie ponad 8 tysięcy pacjentów z Ukrainy leczy się np. w Izraelu. Wartości te są jeszcze wyższe dla Niemiec i Austrii.

W tym momencie Ukraina jest w czołówce państw zajmujących się turystyką medyczną. Ilość pacjentów zainteresowanych leczeniem za granicą rok rocznie rośnie.

Panel rozpoczął się od prezentacji Wioletty Janiszewskiej – na temat potencjału Ukrainy zwłaszcza w kontekście wysoko wyedukowanej kadry medycznej, a także potencjału turystycznego pt. Doing Business with Ukraine”

Kooperację a nie konkurencja, to szansa zarówno dla Polski jak i Ukrainy. Musimy rozumieć potrzeby na rynku medycznym, które z roku na rok stają się coraz większe. Dlatego tak ważna jest wymiana doświadczeń pomiędzy klinikami medycznymi także w kontekście chęci współpracy pomiędzy podmiotami z Ukrainy i Polski.

Dla Marka Króla, wiceprezesa zarządu American Heart of Poland najważniejsze są doświadczenia biznesowe firm w praktyce i działalności w innych krajach w tym aspekcie. Te doświadczenia są bardzo pozytywne i coraz bardziej rozwijające się. Potencjał szpitali AHP jest znacznie większy w obszarze stopnia finansowania niż chociażby ten z NFZ. Wszyscy zagraniczni pacjenci przyjeżdżający do nas otrzymują pełną diagnostykę.

Nie mamy najmniejszych kompleksów jeśli chodzi o porównanie naszych klinik z klinikami europejskimi. Co więcej stawiają nas w czołówce klinik kardiologicznych. System opieki nad naszymi pacjentami są kierowani na 2 3 tyg terapię do Uzdrowiska Ustroń. Szczególnie taki pobyt to opieka kompleksowa, szczególnie istotna w kontekście osób starszych, których mamy w naszym społeczeństwie coraz więcej.

Wielkie szanse na zmniejszenie zadłużenia szpitali i zbilansowania działalności placówek prywatnych widzi w polsko-ukraińskiej kooperacji Anna Czech – dyrektor Szpitala Wojewódzkiego im. Św. Łukasza w Tarnowie. Jej zdaniem nie można zapominać w ogóle o reformach i rozwoju ochrony zdrowia wraz z dążeniem do nowoczesnych technologii. Ten aspekt wciąż stoi przed Ukrainą. Szansą dla naszych wschodnich sąsiadów mogłyby być miejsca, z których mogliby korzystać polscy pacjenci. Jest szansa na rehabilitację na Ukrainie, która jest tańsza niż w Polsce i może być alternatywą dla biedniejszych pacjentów z Polski.

Organizacji wymaga też kwestia ubezpieczeń i współpracy z NFZ. Zdaniem Roberta Bugaja, dyrektora rzeszowskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia – wielu obywateli Ukrainy który pracują w Polsce legalnie, albo zakładają u nas firmy może korzystać z naszego ubezpieczenia. Problem dotyczy przede wszystkim nielegalnych obywateli Ukrainy, którzy nei mogą przez to otrzymać pierwszej pomocy. Nie mamy umowy z Ukrainą, która pozwalałaby rozwiązać problem finansowania takiej pomocy tego rodzaju pacjentom.

Turystyka medyczna jest de facto dziedziną życia gospodarczego, którą jako Polacy zaczynamy się biznesowo interesować. Ta gałąź jako samodzielny, oddzielny biznes w Polsce jeszcze nie istnieje. Gdy powstanie i sprawnie będzie funkcjonować przyniesie korzyści wszystkim interesariuszom rynku zdrowia. Dopiero zaczynamy strukturyzować ten biznes medyczny. Różnica w relacji pieniądza daje szansę na budowanie marketingu polskich placówek medycznych, jej późniejszej ekspansji oraz przywożenie pacjentów i organizowanie im pobytu.

Jeśli polska strona chce wykorzystać tę szansę powinna jak najszybciej stworzyć infrastrukturę dla firm, które będą propagować polskie możliwości medyczne w krajach, z których pacjentów chcemy leczyć w Polsce. Ten biznes wymaga również ustrukturyzowania kwestii prawnych oraz pozytywnego nastawienia samorządów i rządu.

Moderatorem dyskusji była Ewelina Myłek, CEO Eleven Zett Production.

Partnerami panelu było Ukraińskie Stowarzyszenie Turystyki Medycznej oraz Eleven Zett Production.

Skip to content