Komentarz eksperta: e-sport w czasie pandemii

Arsenij Salaj, Prezes Federacji Cybernetycznej Piłki Nożnej Ukrainy, założyciel akademii FINT, specjalista ds. e-sportów

W czasie światowego kryzysu, który wszyscy przeżywamy, branża e-sportu zyskała największą w ciągu ostatnich lat popularność. Przyczyną tego było to, że e-sporty były jedynymi dostępnymi sportami zespołowymi w czasie izolacji. Nie należy również zapominać o związku e-sportów z technologiami informatycznymi. Efektywne połączenie IT i e-sportów daje możliwość skutecznego przeprowadzenia mistrzostw w różnych formatach. Na przykład zorganizowanie połączenia internetowego wysokiej jakości daje możliwość bezpośredniej obserwacji wszystkich szczegółów mistrzostw e-sportowych lub zorganizować turniej z udziałem graczy z różnych miast czy państw. Dzięki wprowadzeniu technologii informatycznych do e-sportów, mistrzostwa e-sportowe są tak samo ciekawe i emocjonalne jak tradycyjne zawody sportowe, a ich zorganizowanie wymaga minimalnych nakładów finansowych oraz zaangażowania mniejszej liczby osób.

 

 

Po raz pierwszy w historii stworzyliśmy ukraińską organizację, która zajmuje się rozwojem e-sportu i w szczególności cybernetycznej piłki nożnej. Posiadamy również wsparcie oficjalnej instytucji sportowej. Dzięki jasnej wizji tego, że kierunek e-sportu ma perspektywę, nasza organizacja założyła kierunek cybernetycznej piłki nożnej w ramach Ukraińskiego Stowarzyszenia Piłki Nożnej. Umożliwiło to zawarcie umów z kluczowymi światowymi organizacjami piłkarskimi, takimi jak FIFA i UEFA, a także stworzenie oficjalnych krajowych drużyn cybernetycznej piłki nożnej Ukrainy, które biorą udział w mistrzostwach Europy i świata.

Na wzrost popularności e-sportów wskazują również liczby: począwszy od 2018 roku średnia oglądalność turniejów najbardziej popularnych dyscyplin wynosi ponad 100 000 osób na 1 transmisję, i liczba ta ciągle wzrasta. Rosną również nagrody – fundusz nagród FORTNITE WORLD CUP 2019 wynosi 30,4 miliona dolarów.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy tacy znani piłkarze jak Antoine Griezmann, Gareth Bale stworzyli własne organizacje e-sportowe. Piłkarze Ruud Gullit i Mesut Özil w ostatnich latach również zajmują wysokie miejsca na międzynarodowych turniejach e-sportowych.

Dlatego uważam, że niektóre dyscypliny e-sportowe mają bardzo duży potencjał i wkrótce mogą dostać się do największych na świecie zawodów sportowych, takich jak na przykład igrzyska olimpijskie.

A obecna sytuacja tylko przyśpieszyła popularyzację e-sportu na całym świecie.