Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Komentarz eksperta: Jaki wpływ miała epidemia COVID-19 na cyfryzację i technologie cyfrowe na Ukrainie

Artykuły

Andriy Zablovskyi, Kierownik Sekretariatu Rady Przedsiębiorców Gabinetu Ministrów Ukrainy

Pandemia koronawirusa COVID-19 oraz wprowadzona kwarantanna stały się motorem rozwoju kolejnych transformacji cyfrowych oraz impulsem dla procesu cyfryzacji ukraińskiej medycyny, edukacji, serwisów społecznościowych, usług państwowych i prawnych oraz sektora finansowego, logistyki i handlu.

Andriy Zablovskyi podczas XXIX Forum Ekonomicznego w Krynicy. Źródło: archiwum Forum Ekonomicznego

Pandemia i kwarantanna w dużym stopniu zmieniły nasz codzienny tryb dokonywania zakupów różnych towarów, pobudzając popyt na handel w Internecie, wykorzystanie aplikacji i innych narzędzi. Na Ukrainie również zaobserwowaliśmy ten trend – oczekuje się, że w najbliższym czasie rynek dostawy towarów żywnościowych może zwiększyć się ponad dwukrotnie i wynieść aż 50 mld hrywien rocznie. Oprócz tego, część dużych sieci supermarketów uruchomiła własne usługi dostaw. Jeszcze pół roku temu trudno było wyobrazić sobie, że to będzie wkrótce możliwe.

Popyt na edukację pozaszkolną stał się katalizatorem dla nowych możliwości w dziedzinie kształcenia, w tym, przedszkolnego i podstawowego. Dla przykładu, Kijowska Miejska Administracja Państwowa stworzyła na czas kwarantanny „wirtualne przedszkole”, gdzie są dostępne aktywności dla dzieci w wieku 4-6 lat. Dzieci „odwiedzają” wirtualne przedszkole codziennie od poniedziałku do piątku. Serwis ten cieszy się popularnością nie tylko wśród mieszkańców stolicy, ale również innych miast – liczba użytkowników z innych regionów ciągle wzrasta.

Od początku kwarantanny w trybie online pracują nie tylko serwisy edukacyjne, ale również ukraińskie sądy. Pod koniec marca parlament zezwolił na przeprowadzenie posiedzeń sądów w trybie konferencji on-line. Taka praktyka może być testem dla nowych technologii w tej dziedzinie, które mają zamiar wprowadzić na stałe.  Ukraina już od pewnego czasu opracowuje jedyny informacyjno-telekomunikacyjny system sądowy, który pozwoli na przyjmowanie dużej liczby dokumentów procesowych on-line, oraz przeprowadzanie posiedzenia sądu w trybie konferencji internetowych.

Kwarantanna i ograniczenia z nią związane w dużym stopniu przyspieszyły praktyczną realizację koncepcji „państwo w smartfonie”, a mianowicie rozwój aplikacji Dija (ukr: Działanie) oraz platformy internetowej dla udzielenia usług urzędowych w formacie cyfrowym. Decyzją rządu od 15 kwietnia 2020 r. wszystkie paszporty elektroniczne, umieszczone w tej aplikacji są uważane za oficjalny analog paszportu fizycznego. Dzięki temu Ukraińcy, którzy nie posiadają fizycznego dowodu osobistego, paszportu lub prawa jazdy mogą potwierdzić swoją tożsamość przy pomocy aplikacji. Z tej usługi może skorzystać, m. in. 17 mln osób, posiadających paszporty biometryczne oraz 3,5 mln osób z dowodem osobistym w formie karty.

Koronawirus również przyspieszył rozwój ekosystemu startupowego na Ukrainie. Każdy kryzys stymuluje popyt na innowacje, niestandardowe decyzje technologiczne, zwłaszcza jeśli chodzi o fintech czy medtech.

Skip to content