Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Komentarz eksperta: Estoński przemysł kreatywny – przetrwają najsilniejsi

Artykuły

Tiiu Allikmäe, Creative Estonia

Zaraz po ogłoszeniu w Estonii stanu nadzwyczajnego, branża kreatywna zaczęła mapować potencjalny wpływ na firmy należące do sektora. W specjalnie utworzonej grupie na Facebooku publikowane były kwestionariusze, a wszystkie informacje z nich zebrane zostały wysłane do urzędników państwowych, aby pomóc w opracowaniu środków wsparcia. Szacowane straty były znaczące.

Autor zdjęcia: Kristopher Roller. Pobrano z serwisu Unsplash.

Najlepszym i najbardziej pomocnym środkiem okazało się wsparcie Estońskiej Kasy Ubezpieczeń na Wypadek Bezrobocia (przez dwa miesiące, maksymalnie 1000 EUR).

Ponieważ branże kreatywne oparte są na pracy twórczej, istniejący program wsparcia Ustawy o Twórcach i Stowarzyszeniach Artystycznych, uległ zmianie, aby pomóc również twórcom pracującym jako freelancerzy.

Wprowadzono nowy program: częściowa rekompensata kosztów już poniesionych z powodu odwołanych wydarzeń lub zaprzestania działalności organizacji kulturalnych i sportowych; częściowa rekompensata pokrywająca nieuniknione koszty stałe dla organizacji, które były zmuszone zamknąć swoją działalność.

Z pomocy skorzystają muzea, teatry, branża muzyczna, literatura oraz wydawnictwa i design. Wspierane będą także festiwale i fundacje. Ponadto w celu wznowienia produkcji filmowej, wprowadzony zostanie program wsparcia sztuk wizualnych i audiowizualnych.

Nowo wprowadzone programy pożyczek kryzysowych nie obejmują mikroprzedsiębiorstw, więc twórcy czekają na otwarcie programów Enterprise Estonia, które mają na celu wsparcie mikro i małych przedsiębiorstw oraz przedsiębiorców dotkniętych kryzysem.

Twórcy reagują kreatywnie. Prawie wszystkie obszary działalności sektora kreatywnego zaczęły oferować swoje usługi online: do Internetu przeniosły się przedstawienia muzyczne i teatralne, galerie sztuki, muzea, itp. Projektanci, którzy mieli już swoje sklepy internetowe, rozpoczęli sprzedaż próbną i dla zwiększenia efektywności, zaczęli ze sobą współpracować. Projektanci mody postanowili szyć maski ochronne, aby wypracować skuteczne rozwiązania, brali też udział w hackathonach internetowych. Dla przykładu firma Gelatex zdobyła pierwsze miejsce w hackathonie kryzysowym prezentując łatwo skalowalną metodę produkcji nanowłókien wykorzystywanych do filtrów w maskach ochronnych.

Oczywiście, nie wszystkie firmy były w stanie szybko zareagować i zobaczymy, które otworzą swoje drzwi ponownie kiedy kryzys się zakończy. Można powiedzieć, że przetrwają tylko najsilniejsi.

Skip to content