Kolej na rozwój

Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w kraju. Kolejnym krokiem w rozwoju firmy oraz aktywnej w walce z wykluczeniem  transportowym w regionie są podpisane niedawno umowy na dostawę nowoczesnego taboru, który już w ciągu dwóch najbliższych lat zasili flotę Spółki.

 We wrześniu i październiku podpisane zostały umowy na dostawę nowego taboru na łączną kwotę ponad 255 milionów złotych (netto). Dzięki temu flota Spółki zwiększy się o 5 elektrycznych pięcioczłonowych składów i 6 trójczłonowych pojazdów hybrydowych. Zakup tych pociągów wsparty został przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przeznaczyło na ten cel 85 milionów złotych.

6 nowych pojazdów hybrydowych Impuls II wyprodukuje nowosądecki NEWAG, a pierwsze z składy najprawdopodobniej przyjadą na Dolny Śląsk już na wakacje. Będą szybkie, wygodne, nowoczesne i ekologiczne. Wartość sześciu elektryczno – spalinowych pociągów to prawie 170 mln zł brutto. Postępowanie przetargowe dotyczyło dwóch pociągów, z dodaną opcją zakupową na kolejne sześć. Skorzystaliśmy od razu, kupując dodatkowe 4 sztuki z opcji.

Hybrydowe Impulsy II dla Kolei Dolnośląskich to trzyczłonowe, wygodne pociągi przystosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Każdym z nich będzie mogło wygodnie podróżować około 315 pasażerów. Składy zostaną wyposażone w klimatyzację i bezprzewodowy, ogólnodostępny Internet. W trakcji elektrycznej będą rozwijać prędkość 160 km/h, a w spalinowej – 120 km/h. To doskonałe rozwiązanie do wykorzystania na trasach, które nie są zelektryfikowane w całości.

Nowe pociągi pojadą na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach.

Oprócz hybrydowych Impulsów II do floty dołączy również pięć 5-członowych elektrycznych Elfów 2 od bydgoskiej PESY. Wartość kontraktu to 145 milionów złotych. Przez okres trwałości projektu dedykowane będą one do obsługi Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego i realizować będą połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny –Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice.

Najnowszej generacji elektryczne zespoły trakcyjne ELF2 będą posiadały 5 członów po 8 par drzwi na stronę pojazdu. Wnętrze będzie wykonane w wersji aglomeracyjnej. Prędkość eksploatacyjna pojazdów to 160 km/h.

Jako przewoźnik regionalny traktujemy każdy swój ruch inwestycyjny jako inwestycję na rzecz województwa i jego mieszkańców. W spółce przygotowujemy już plany operacyjne obsługi linii przejmowanych przez UMWD, szukamy również źródeł finansowania na 20 kolejnych Elfów 2, które możemy zamówić z opcji – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.