Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Jak zachęcić do przyjazdu? Turystyka narzędziem rozwoju gospodarczego kraju [RELACJA]

Forum Europa-Ukraina

Mówi się, że podróże kształcą. Pewnie także dlatego turystyka zyskuje coraz więcej zwolenników. Kolejne miasta pragną stać się obleganymi miejscami na turystycznej mapie świata, a dotychczasowe poszerzają ofertę, aby utrzymać swoją wysoką pozycję. Podczas Forum Europa Ukraina dyskutowano o tym jak znaleźć sposób na zachęcenie turysty do podróży.

Panel dyskusyjny rozpoczął się od prezentacji przygotowanej przez Ivana Tsehenko na temat ukraińskiego miasta Truskawiec. Zaprezentował urokliwe walory tego miejsca, które do tej pory było znane przede wszystkim jako uzdrowisko. Obecnie umożliwiono turystom wypoczynek również zimą, przystosowując kurort do tego typu aktywności. W ofercie znajduje się m.in. wyciąg krzesełkowy, kompleks dla narciarzy, a także korzystanie z leczniczych wód. Celem uzdrowiska jest wyeliminowanie leczenia farmakologicznego, aby zastąpić je kilkunastodniowym pobytem wśród malowniczej scenerii.

Moderator spotkania – profesor Instytutu Turystyki we Lwowie – Marta Malska, podzieliła się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami związanymi z pracą w turystyce. Pierwsze pytanie dotyczyło sposobu na zachęcenie osób do uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach turystycznych. Głos zabrał poseł na sejm RP – Michał Cieślak, zauważając ogromny wpływ turystyki na gospodarkę regionu. Stwierdził, że należy dopieszczać ją w różnych obszarach, separując państwo od ingerencji. Zdaniem Cieślaka, pobieranie podatku od turysty jest zasadne – rekompensuje to straty, do których doszło. Obecnie podróżnik wymaga dokładnej oferty, która w 100% wypełni mu czas bez większej ingerencji z jego strony.

Marek Rząsa, poseł na sejm RP, czynny turysta z zainteresowania, uważa, że turystyki nie można traktować teoretycznie, trzeba ją po prostu uprawiać. Ma ona bardzo wysoki wkład w PKB każdego państwa. Panelista alarmował, że nawet najpiękniejsze miasto potrzebuje dobrej reklamy i ciekawej oferty wypoczynkowej. Do tego niezbędna jest współpraca pomiędzy samorządami, a podmiotami prywatnymi. Każdy pragnie zatrzymać turystę u siebie jak najdłużej, dlatego Rząsa apeluje o jednomyślność przy kolejnych projektach turystycznych.

Innym zagadnieniem wokół, którego przebiegała oś dyskusji była strategia promocyjna Truskawca. Prezydent miasta Andry Kulchynsky opowiedział o mnogości filmów, reklam oraz materiałów drukowanych reklamujących kurort. Poinformował zgromadzonych o nowo otwartym delfinarium, delfinoterapii, a także turystyce medycznej. Według niego najlepszą reklamą jest człowiek, który zobaczył miejsce i przekazał dalej pozytywną opinię. W turystyce nie ma miejsca na drobnostki, o klienta trzeba zadbać w 100%.

Dyskusję zakończył prezydent Przemyśla – Wojciech Bakun. Poruszył kwestię rozwijającej się turystyki w swoim mieście, nazywanym „małym Lwowem” lub „małym Krakowem”. Zauważył, że istnieją pewne cechy, które miasto musi posiadać, aby stać się interesującym dla podróżnych. Miasta, które posiadają dostęp do morza lub gór są z zasady nastawione na zysk. Miejsca, które nie spełniają tych warunków, ale są perełkami architektonicznymi, również cieszą się popularnością, mowa np. o Krakowie. Bakun wierzy, że Przemyśl jako miasto z ciekawą architekturą i małomiasteczkowym zaciszem może osiągnąć podobny sukces.

Po dyskusji wyświetlono prezentację dotyczącą województwa Maramures z Rumunii. Ramona Cosma doradca ds. turystyki przedstawiła zalety regionu, jednocześnie zachęcając do odwiedzenia tej nieznanej dla wielu osób krainy.

Ostatecznie po wysłuchaniu wszystkich prelegentów zgodnie uznano, że turystyka jest bardzo ważną gałęzią każdego państwa i należy w nią inwestować.

Skip to content