Informacja prasowa

Strategiczne partnerstwo USA-UE:

Kształtowanie wspólnych działań

9 – 10 grudnia 2009, Waszyngton

 

Konferencję zatytułowaną "Strategiczne partnerstwo USA-UE: Kształtowanie wspólnych działań" otworzył uroczysty obiad zorganizowany przez Ambasadę Hiszpanii w Waszyngtonie. Kluczową mowę wygłosił kongresman Robert Wexler, Przewodniczący podkomisji ds. Europy, Izby Reprezentantów.

Podczas dyskusji zatytułowanej "Strategiczne partnerstwo USA-UE: Kształtowanie wspólnych działań" wszyscy prelegenci stwierdzili, że współpraca jest konieczna, bowiem w obecnym świecie nikt nie potrafi samemu poradzić sobie z globalnymi problemami. Otwierający debatę Daniel Hamilton, Dyrektor Center for Transatlantic Relations powiedział, że niestety obecnie nie ma strategicznej współpracy między Stanami Zjednoczonymi i Unią Europejską.  Dla zmiany tej sytuacji potrzebne są trzy elementy: stworzenie więzi między społeczeństwami, zdrowe relacje gospodarcze i równowaga energetyczna. Steve Flanagan, wieceprzewodniczący Center for Strategic and International Studies skoncentrował się na roli NATO i pilnej potrzebie określenia jego celów. Perspektywę europejską na temat stosunków transatlantyckich przedstawił Mirek Topolanek, były premier Czech i Ana Palacio, była Minister Spraw Zagranicznych Hiszpanii.

 

 

 

Mirek Topolanek: "Promocja stosunków transatlantyckich wymaga inwestycji w szkolnictwo, naukę i technologię. Jest to jedyna droga zapewniająca bezpieczeństwo".

 

 

 

 

 

Jedna z najbardziej interesujących dyskusji podczas Forum w Waszyngtonie była poświęcona Transatlantyckiej Przestrzeni Sprawiedliwości, Wolności i Bezpieczeństwa. Mark Koumas, Vice-dyrektor Sekretarza Generalnego z Biura Spraw Międzynarodowych Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego USA, wyraził swoją nadzieję na to, iż Traktat Lizboński poprawi elastyczność Unii Europejskiej – są to bowiem czasy wymagające od Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej spójnej euro-atlantyckiej polityki i współpracy. Mike Granatt, były Kierownik Sekretariatu Cywilnego Zarządzania Kryzysowego w Wielkiej Brytanii, podkreślił, że transatlantycka sfera publiczna musi wspierać wykształcenie glokalnej (globalnej i lokalnej) odporności na kryzysy w dziedzinie sprawiedliwości, wolności i bezpieczeństwa. Podkreślił również, że jeśli transatlantycka odporność nie wzbogaci koncepcji i procesu wdrażania demokracji, decydujący moment zostanie stracony przez tych aktorów sceny międzynarodowej na rzecz innych potęg światowych. Bengt Sundelius z Wydziału Studiów Bezpieczeństwa i Strategii w Szwedzkim Kolegium Obrony Narodowej nadmienił, że jedną z najważniejszych globalnych ról partnerstwa transatlantyckiego jest ochrona antyterrorystyczna. Podobne stwierdzenie zawarła w swej wypowiedzi francuska Deputowana do Parlamentu Europejskiego, była Minister Sprawiedliwości, Rachida Dati.

 

 

Rachida Dati:  „USA i UE stoją przed wieloma wyzwaniami – terroryzm jest jednym z najważniejszych."

 

 

 

 

 

 

Stwierdzeniem Fran Burwell, Vice-prezydent Atlantyckiej Rady USA, o potrzebie transatlantyckiej współpracy nie tylko militarnej, ale i policyjnej i wymiaru sprawiedliwości rozpoczęty został panel dyskusyjny „Jak USA i Europa mogą efektywniej reagować na kryzysy i konflikty?". Zdaniem Camille Grand, Dyrektora Fundacji Studiów Strategicznych w Paryżu, NATO to najbardziej naturalna forma współpracy militarnej. Z opinią tą zgodził się  Iulian Fota, Doradca Prezydenta ds. Bezpieczeństwa Narodowego. „USA potrzebuje UE jako dostawcy a nie konsumenta bezpieczeństwa" powiedziała Maria Gomes, portugalska Deputowana do Parlamentu Europejskiego.

Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoi współczesny świat są bezpieczeństwo energetyczne i kwestie związane z dostawami energii. Stąd też jedna z sesji Forum Waszyngtońskiego była poświęcona transatlantyckiemu partnerstwu na rzecz energetycznej równowagi. Richard Morningstar Specjalny Wysłannik ds. Energetyki w Eurazji z Departamentu Stanu, USA zaprezentował pokrótce nową inicjatywę znaną Transatlantycka Rada Energetyczna. Rada składa się z trzech grup roboczych: bezpieczeństwa energetycznego i rynku energii, badań nad technologią oraz grupy wypracowującej ramy polityczne i regulacyjne. Reka Szemerkenyi, Szef Działu ds. Międzynarodowych, Grupy MOL, przedstawił kwestie bezpieczeństwa energetycznego z perspektywy środkowoeuropejskiej. Karen Herbert z Amerykańskiej Izby Handlowej i Luis Atienza, Przewodniczący, Red Eléctrica z Hiszpanii skoncentrowali się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z czystą energią i wyzwaniami ekonomicznymi, jakie ona stawia w kontekście międzynarodowym.

Richard Morningstar zapytany przez dziennikarkę Le Figaro, Laure Mandeville, w jaki sposób administracja Obamy może wpłynąć na zmianę sytuacji, w której Rosja używa energii, jako narzędzia politycznego w celu przejęcia pełnej kontroli nad jej dostawami i dystrybucją, powiedział, iż nowa administracja próbuje prowadzić wyważoną politykę energetyczną. Według niego europejskie kwestie związane z energią mogą znaleźć poparcie w Białym Domu, jednakże Europa powinna pracować razem nad rozwiązaniem szczególnie tych problemów, które dotyczą wyłącznie Europy i tylko przez nią mogą być rozwiązane. Jak to określił Morningstar:  "Stany Zjednoczone nie mogą być bardziej europejskie niż Europa".

 

John Herbst, Koordynator ds. Rekonstrukcji i Stabilizacji, z amerykańskiego Departamentu Stanu wygłosił przemówienie na temat: Jak Stany Zjednoczone i Europa mogą lepiej współpracować w sprawach stabilizacji i zarządzania kryzysem?.

 

 

 

 

Dyskusja na temat partnerstwa między UE i USA, transatlantyckiej gospodarki i globalnego zarządzania (global governance) moderowana była przez Bruce'a Stokesa, publicystę The National Journal. W panelu udział wzięli Charles Heeter, Dyrektor Zarządzający – Global Public Policy, Deloitte, Dan Price, Partner w Global Issues, Sidlely and Austin, była Sekretarz prezydenta George W. Bush ds. Międzynarodowych Spraw Gospodarczych, Laura Lane, Wiceprzewodniczący International Government Affairs, Citi, Thomas Bareiss, poseł Bundestagu. Paneliści skoncentrowali się na dwóch zagrożeniach dla ożywienia gospodarczego: protekcjonistycznych miarach w handlu i nieskoordynowanych reformach, które mogą utrudnić globalne inwestycje. Podkreślono, że według raportu Banku Światowego 17 krajów G-20 stosuje narzędzia, które albo ograniczają import albo też faworyzują lokalną produkcję. Tego rodzaju działania prowadzą do zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw i stanowią oznakę odwrotu od międzynarodowych negocjacji handlowych, które obniżały cła i inne restrykcje dotyczące importu.

 

 

Dan Price: „Kraje wysoko rozwinięte, które były liderem światowej integracji gospodarczej, zmieniły się w jej największego sceptyka."

 

 

 

 

 

Głównym przekazem ostatniej sesji Forum zatytułowanej Europa Centralna w Stosunkach Transatlantyckich było, iż region ten jest bardzo ambitną częścią Unii Europejskiej, mimo faktu, iż jest przedmiotem starć na  linii UE, USA i Rosja. Emil Constantinescu, były prezydent Rumunii, Włodzimierz Cimoszewicz, senator, były premier Polski, Oleksandr Chalyi, były szef kancelarii prezydenta Ukrainy i Tony Blinken, Doradca ds. Bezpieczeństwa Narodowego wiceprezydenta Joe Bidena, zgodzili się, że podczas dyskusji na temat państw Europy Centralnej i Wschodniej w kontekście stosunków transatlantyckich nie można pominąć Ukrainy.

 

Tony Blinken: "NATO pozostaje głównym celem partnerstwa między UE i USA, ponieważ tylko z NATO będziemy w stanie stawić czoła wyzwaniom XXI. Dlatego administracja Obamy czuje się zobowiązana do wzmocnienia tego partnerstwa."