Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Globalne zagrożenia i szanse dla polskiego sektora żywnościowego

Forum Ekonomiczne

Umowa ze związkiem Mercosur przynosi wiele emocji dla sektora polityczno-handlowego. Pomimo, że większość państw Unii Europejskiej popiera import towarów żywnościowych z krajów Ameryki Południowej, istnieje też odłam, w tym Polska, który widzi realne straty w nawiązywanej współpracy. Jaką politykę międzynarodowej wymiany handlowej powinien przyjąć nasz kraj, aby opracować najbardziej korzystny plan eksportu towarów? Na ten temat wypowiadali się eksperci w trakcie XXIX Forum Ekonomicznego.

Następne pytanie padło nie o zagrożenia, a możliwość polskiego eksportu. W tej kwestii głos zabrał wiceprezes Wyborowej Pernod Ricard Andrzej Szumowski. Gość zauważył, że umowa Mercosur nie dotyka wszystkich polskich sektorów eksportu. Na przykład kraje Ameryki Południowej nigdy nie zastąpią produkcji polskiej wódki. Zauważył, że Polska powinna pomyśleć o innych rynkach zbytu, szczególnie Azji i Afryce, których rynek konsumpcyjny rośnie. Wiceprezes szczególnie popiera stanowisko skupiające się nie na ilości eksportowanych towarów, a raczej ich jakości. Podkreślił, że polskie mięso ma doskonały smak, i ta kwestia powinna być promowana.

Również dyrektor ds. handlu detalicznego w Europie Cargill Poland Sp. z o. o. Marcin Rychlik podkreślił, że nasza ojczyzna posiada żywność doskonałej jakoś i smaku. Jest orędownikiem eksportu produktów przetworzonych, które mają w sobie wartość dodaną.

Na zakończenie dyskusji Andrzej Szumowski opowiedział o promocji polskiej kuchni zagranicą. Uznał, że problemem jest mała liczba polskich restauracji na terytoriach innych państw. Natomiast zmienienie tego faktu mogłoby się okazać kluczem do sukcesu eksportu. Warto najpierw dotrzeć do obywateli, którzy poznaliby doskonały smak i jakość naszych produktów, aby następnie wielkie firmy importowe nawiązały z nami współpracę.

Skip to content