E-sport – kierunek rozwoju branży IT czy przyszła dyscyplina olimpijska?

E-sport, polegający na profesjonalnej grze w gry komputerowe, jest dziedziną która w ostatnich latach bardzo intensywnie się rozwija na całym świecie. Rynek e-sportu obecnie najdynamiczniej rozwija się w Azji i Ameryce Północnej, natomiast pierwszym państwem, które w 2001 roku wpisało e-sport na listę dyscyplin sportowych była Federacja Rosyjska.

Temat e-sportu będzie omawiany na tegorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy podczas panelu dyskusyjnego zatytułowanego: E-sport – kierunek rozwoju branży IT czy przyszła dyscyplina olimpijska? Przedstawiciele tej branży oraz znawcy tematu z Włoch, Ukrainy i Czech, przedstawią to zagadnienie z perspektywy swojego regionu oraz postarają się odpowiedzieć na pytanie czy e-sport jest przyszłością branży IT i jaki kształt przyjmie rozwój tej dyscypliny sportowej w najbliższych latach.

Panel poprowadzi Jarosław Handke – redaktor magazynu Sport and Business 360, poświęconego tematyce zarządzania sportem. Udział w dyskusji wezmą – Paolo Blasi, prezes Włoskiego Stowarzyszenia e-Sports (ITeSPA), Milan Dukic, wiceprezes Serbskiego Stowarzyszenia eSportu, a także Arsenij Salaj – prezes Federacji Cybernetycznej Piłki Nożnej z Ukrainy oraz członek założyciel Czeskiego Stowarzyszenia eSportu – Ladislav Dyntar i Aleksander Szlachetko – Dyrektor Zarządzający ESL Gaming. Dyskusja będzie poprzedzona prezentacją na temat Przyszłość edukacji w e-sporcie, którą przedstawi: Dmytro Taranenko – dyrektor wykonawczy organizacji FINT Esports Academy, zajmującej się wdrażaniem e-sportu do programu ukraińskich uczelni.

Początki tej dyscypliny sportowej miały miejsce w 1997 roku, wraz z powstaniem w Stanach Zjednoczonych profesjonalnej ligi graczy oraz organizacją przez nią pierwszego turnieju Quake – gry nazywanej „ojcem założycielem” całego e-sportu. W 2018 roku zyski z e-sportu wyniosły na świecie ponad miliard dolarów. Dyscyplina rozwija się tak bardzo, że już coraz głośniej mówi się o tym, że wkrótce jej przedstawiciele mieliby zostać uczestnikami igrzysk olimpijskich.

Obecnie zespoły e-sportowe bardzo mocno różnią się od stereotypowo przedstawianych osób grających po nocach na komputerze. Drużyny mają swoich sponsorów, trenują razem, co najważniejsze są to ćwiczenia fizyczne, praca z psychologami czy dietetykami. Podobnie jak w profesjonalnym sporcie, świat e-sportowy powoli zaczynają wypełniać transfery zawodników po kilkaset tysięcy dolarów czy managerowie, którzy planują kariery i opiekują się na co dzień najbardziej obiecującymi zawodnikami.