Wysoki kontrast
Wielkość tekstu
Dostępność
  • Dostępność
    • Wysoki kontrast
    • Wielkość tekstu
    • Dostępność

Czy ekologiczne samochody już wkrótce zdominują nasze drogi?

Forum Przemysłowe

Samochody hybrydowe, elektryczne, napędzane energią słoneczną – wszystkie te warianty to w wielu krajach Europy wciąż odległa perspektywa. Ekologiczne modele są w dalszym ciągu droższe z perspektywy małych przedsiębiorców i prywatnych użytkowników. Wiele państw UE, ogłosiło plany rozwoju elektromobilności. Mają one stanowić koło zamachowe innowacyjnej gospodarki i walki z wysokim poziomem zanieczyszczeń w miastach. Jak upowszechnić ekologiczne samochody? Gdzie potrzebne są zmiany w infrastrukturze, administracji, prawodawstwie? Czy Europa jest w stanie wygrać wyścig technologiczny z USA i stać się liderem w produkcji elektrycznych pojazdów?

To tylko część pytań, na które będą starali się udzielić odpowiedzi uczestnicy panelu „Transport samochodowy – jak uczynić go ekologicznym?” podczas II Forum Przemysłowego w Karpaczu (8-10 grudnia 2016). Zagadnienia transportowe oraz sposoby na zdrowy klimat i środowisko to stały element programu konferencji organizowanych przez Fundację Instytut Studiów Wschodnich.

W tym roku do partnerstwa nad panelem został zaproszony Irlandzki Związek Posiadaczy Pojazdów Elektrycznych. Moderatorem panelu będzie przewodniczący Związku Frank Barr. Irlandia to przykład kraju, który dość szybko przestawia się na powszechne użytkowanie samochodów elektrycznych. Na terenie Zielonej Wyspy funkcjonuje już 1200 punktów ładowania, a najbardziej popularne marki Nissan Leaf, Peugeot iON czy BMW i3. Dla porównania w dużo większym kraju jakim jest Polska istnieje po kilka punktów ładowania niemal wyłącznie w miastach wojewódzkich [dane portalu Samochodyelektryczne.org]. Choć popularność tego ekologicznego środka transportu na zachodzie Europy rośnie szybciej, to w dalszym ciągu większym zainteresowaniem cieszą się hybrydy. W lipcu 2016 roku w Irlandii sprzedano 68 samochodów hybrydowych co stanowiło wzrost o ponad 200% w porównaniu do roku ubiegłego. Sprzedaż czystych samochodów elektrycznych spadła zaś w analogicznym okresie o 35%. Powód? Modele dostępne na rynku się starzeją.

Przykład Irlandii uzmysławia różne zagadnienia z którymi borykają się branżowi producenci i entuzjaści eko-podróży. W panelu na Forum Przemysłowym wystąpią również goście z innych krajów. Tim Patterson, Prezes Fuel Economy Solution Limited z Wielkiej Brytanii, będzie mówił o tradycyjnych rozwiązaniach na rzecz redukcji spalin i wykorzystania biopaliw. Fuel Economy Solution jest firmą uprawnioną do dostarczania i dystrybucji katalizatora do spalania paliw płynnych, który zmniejsza zużycie paliwa o 5%, oraz zmniejsza emisję szkodliwych spalin silnika o 75%.  Nazar Shymone-Davyda, współzałożyciel Tesla Club Ukraine, będzie mówił o perspektywie rozwoju rynku eko-pojazdów za naszą południowo-wschodnią granicą. Z kolei gość z Niemiec Ilja Radusch dyrektor działu Automotive Services and Communication Technologies przy instytucie Fraunhofer Fokus przedstawi problem z naukowego punktu widzenia, mówiąc przede wszystkim o aspekcie rozwoju technologii i nowych trendów konsumenckich. Poglądy na temat funkcjonowania eko-transportu poza systemami rynku europejskiego zaprezentuje natomiast Alexander Korkin, współprzewodniczący Rady Społecznej przy Kaliningradzkiej Dumie Obwodowej i dziekan Wydziału Radiotechnicznego Bałtyckiej Akademii Państwowej. Uczestnikiem panelu będzie także Hubert Papaj, Zastępca Prezesa Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

Serdecznie zapraszamy do udziału w dyskusji!

Skip to content