Branża motoryzacyjna – najbardziej perspektywiczny polski segment eksportu

Jolanta Plata

Według najnowszych analiz branża motoryzacyjna  pozostanie najbardziej perspektywicznym segmentem eksportu. Mimo, że samochodów za granicę wysyłamy coraz mniej, części i akcesoria są naszym przebojem eksportowym.

Motoryzacja wciąż jest kluczowa dla naszej wymiany z zagranicą. Wynika to z rankingu przygotowanego przez Bank Zachodni WBK i firmę Exact Systems „Top 10 polskich hitów eksportowych”. Według rankingu, w 2017 roku Polska najczęściej eksportowała produkty motoryzacyjne. Aż trzy wyroby z tej kategorii – części i akcesoria do samochodów, samochody osobowe oraz ciężarówki, znalazły się w pierwszej dziesiątce zestawienia. Łącznie odpowiadają one za ponad 12 procent polskiego eksportu. Autorzy zestawienia stwierdzają zgodnie, że w ciągu dwóch najbliższych lat, sektor motoryzacyjny pozostanie najbardziej perspektywicznym działem w handlu z zagranicą.

Największy udział w ubiegłorocznym eksporcie miały części i komponenty motoryzacyjne – 5,5 procent całości wszystkich towarów wyekspediowanych z Polski za granicę. Ich wartość sięgnęła 47,9 miliardów złotych i w porównaniu z poprzednim rokiem zwiększyła się o 6,9 procent. Wydawać się może, że to niewielki wzrost, lecz osiągnięty został przy ogromnej dynamice całej zagranicznej sprzedaży Polski. Zwróćmy uwagę na to, że ciągu 10 lat wzrosła ona aż o 225 procent. W przypadku eksportu części i akcesoriów do samochodów było to jeszcze więcej, bo 254 procent w ujęciu wartościowym – podkreśla Wojciech Żuk, dyrektor kredytowy ds. sektorów w Banku Zachodnim WBK.

Na drugim miejscu znalazły się samochody osobowe o wartości 29,1 mld zł i udziałem w eksporcie na poziomie 3,35 procent. Ta grupa produktów odnotowała jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem spadek – o 3,8 procent. Przy tym ich udział w całości eksportu 10 lat wcześniej był znacznie wyższy i wynosił 5,6 procent.

Polska mapa motoryzacji liczy jedynie trzech producentów osobówek, podczas gdy części i akcesoria wytwarza w naszym kraju kilkaset fabryk dostawców i poddostawców – tłumaczy powód tej zmiany Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems. Z kolei niższy niż rok wcześniej eksport aut to efekt słabnącej dynamiki sprzedaży samochodów w całej Unii Europejskiej. W ubiegłym roku wyniosła ona nieco ponad 3 procent, podczas gdy w 2016 r. – 7 procent, a w 2015 r. – ponad 9 procent. A jak wynika z danych AutomotiveSuppliers.pl, do krajów Wspólnoty eksportujemy niemal 84 procent osobówek – dodaje Opala.

Trzecie miejsce w rankingu przebojów eksportowych zajęły krzesła, fotele i meble tapicerowane (23,4 mld zł, 2,68 procent udziału), na miejscu czwartym znalazły się pozostałe meble (17,4 mld zł, 2 procent), a na piątym – telewizory, monitory i rzutniki (17,3 mld zł, 1,99 procent). Na pozycji ósmej sklasyfikowano natomiast samochody ciężarowe. Ich wartość zbliżyła się do 11,4 mld zł i urosła w porównaniu z rokiem 2016 o prawie 55 proc. To efekt wzrostu produkcji w Polsce, który w 2017 r. według GUS wyniósł 39,2 procent w porównaniu z rokiem 2016. W ubiegłym roku z polskich zakładów wyjechało prawie 170 tys. samochodów ciężarowych, w tym dostawczych i ciągników siodłowych, co jest najlepszym wynikiem w XXI w. Duży w tym udział miała nowa fabryka Volkswagena we Wrześni, skąd w ubiegłym roku wyjechało ponad 40 tyś. pojazdów

BZ WBK i Exact Systems rekomendują, że aby utrzymać tempo wzrostu motoryzacyjnego eksportu potrzebna będzie dywersyfikacja rynków zbytu. Pozwoli to na zmniejszenie uzależnienia polskiej branży motoryzacyjnej od popytu unijnego. Drugim warunkiem jest zwiększanie innowacyjności tego przemysłu w Polsce. Z raportu MotoBarometr 2017 wynika, że co trzeci przedstawiciel fabryki motoryzacyjnej w Polsce uważa, że nowe technologie są największą szansą na rozwój branży w ciągu najbliższych trzech lat.

Podsumowując, jak zauważa Wojciech Żuk – Eksportowy dystans pomiędzy motoryzacją a innymi branżami jest coraz mniejszy. Głównymi czynnikami takiej sytuacji są malejące udziały samochodów osobowych oraz silników spalinowych do samochodów w sprzedaży zagranicznej Polski.

Źródło:

https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/12737-czesci-produkcji-aut-eksportowym-przebojem